10.954 lest ·
49 svar
11k lest
49 svar
Konstruksjon/dimensjonering gulvbjelkelag
hva vanskelig dere gjør det for meg 
vil kunne legge klinkers på trebjelkelag,
2 rom får en spennvidde på ca 3 meter så det skal vel funke med cc600 med 45x220 uten problem for svikt?
så vil jeg selvfølgelig kunne legge klinkers på dette så billig som mulig men likevel unngå å se at det sprekker.
så har jeg kjøkkenet som er litt større, ca 4.5 meters spennvidde, her skal det være samme klinkers og samme gulvhøyde som i spisestuen med 3 meters spennvidde så underlaget bør jo være likt som spisestuen,
så her må det vel kanskje til en eller annen forsterkning, eller tettere cc mellom gulvbjelkene...
vil kunne legge klinkers på trebjelkelag,
2 rom får en spennvidde på ca 3 meter så det skal vel funke med cc600 med 45x220 uten problem for svikt?
så vil jeg selvfølgelig kunne legge klinkers på dette så billig som mulig men likevel unngå å se at det sprekker.
så har jeg kjøkkenet som er litt større, ca 4.5 meters spennvidde, her skal det være samme klinkers og samme gulvhøyde som i spisestuen med 3 meters spennvidde så underlaget bør jo være likt som spisestuen,
så her må det vel kanskje til en eller annen forsterkning, eller tettere cc mellom gulvbjelkene...
Ja da blir det å støpe plate da.. Ikke helt utelukket faktisk og kanskje ikke så mye dyrere eller mer komplisert...
Sjekket med min gulvvarmeleverandør, men de henviser til fliseprodusenten for å få vite hvilket underlag som kreves..
Rart kanskje, men...
Og særlig når man ikke vet hvilke fliser man skal ha ennå.. Kan bli import fra Polen
der holder det vel med "bakan" som underlag.. Hvem vet
Rart kanskje, men...
Og særlig når man ikke vet hvilke fliser man skal ha ennå.. Kan bli import fra Polen
ja det er mulig... er man tvunget til å flytesparkle da? jeg skulle gjerne sluppet det siden det er så forbannet dyrt... i hvert fall når man regner på byggmax priser... men det kan jo neppe bli billigere om man tar inn et firma som gjør det...
Kommer kjøpe fliser billig av en polsk bekjent,
Sommerhytte med gulvvarme i så fall.. Har ingen planer om å flytte herfra ennå iallfall
Sommerhytte med gulvvarme i så fall.. Har ingen planer om å flytte herfra ennå iallfall
Det er altså et bolighus..
Men er tvunget til å rive opp alle gulv og skal benytte anledningen til å legge gulvvarme.. Vil likevel gjøre en budsjettvariant.. Selv 200:- forskjell per m2 gir jo en sum til slutt...
Men er tvunget til å rive opp alle gulv og skal benytte anledningen til å legge gulvvarme.. Vil likevel gjøre en budsjettvariant.. Selv 200:- forskjell per m2 gir jo en sum til slutt...
Om du legger inn et parkettgulv så er ikke gulvvarme like viktig ettersom du har trebjelkelag. Eller et pent furugulv som skrus i gulvbjelkene. Da kan man bruke radiatorer i stedet og holde kostnadene nede mye. Det koster om man skal være på topp 
Har jo gravd ned jordvarmeslange så det kommer bli jordvarme...
Da er gulvvarme å foretrekke..
Vil ha fliser i gang og kjøkken men at det skulle være så problematisk å planlegge underlaget hadde jeg ingen anelse om
Da er gulvvarme å foretrekke..
Vil ha fliser i gang og kjøkken men at det skulle være så problematisk å planlegge underlaget hadde jeg ingen anelse om
Som når jeg skulle drenere hjemme snakket jeg med fem ulike gravere og fikk fem forskjellige svar på hvordan det skulle utføres. Det finnes dessverre ikke bare én metode, men flere, mer eller mindre eller like bra
Men å gjemme gulvvarmen under masse plater ville jeg unngått. Lykke til 
Hehe ja det er jo det som er verst... At det finnes så mange ulike "riktige" valg
Jeg vurderer å tynne ut og deretter ett eller to lag gips, kanskje vanlig billig gips.
Og deretter fliser.. Det er jo ikke våtrom vi snakker om
Jeg vurderer å tynne ut og deretter ett eller to lag gips, kanskje vanlig billig gips.
Og deretter fliser.. Det er jo ikke våtrom vi snakker om