10.954 lest ·
49 svar
11k lest
49 svar
Konstruksjon/dimensjonering gulvbjelkelag
Jeg tror ikke at gulvvarmen blir så effektiv hvis du har slangene og platene under sponplaten. Hvis du skal ha parkettgulv så kan du legge fôringer direkte på gulvbjelkene, legge slanger og plater og deretter parkettgulv. Har gjort det noen ganger og det blir veldig bra. Bedre og billigere enn sporadisk gulvsponplate.
takk for veldig godt svar dr trä, jeg stiller likevel noen oppfølgingsspørsmål:Dr Trä skrev:Jeg ville ikke anbefale asfaboard i bjelkelaget, det pleier å bli en hengekøye med tiden. Oljeherdet 9mm masonitt pleier man å legge som bjelkelagsplate. Den er veldig stiv og ferdig kuttet bredde for cc 60.
Hvis du er bekymret for svikt, kan man "krysskolve" gulvet. Da setter man et kryss av f.eks. 45x45 i midten i hver seksjon. Alternativt kan man sette inn en vanlig regel, noe som er enklere men kanskje ikke helt like bra. Da blir gulvet mer stabilt.
Fliser burde ikke være noen problem, men da hadde jeg gjort litt annerledes. Jeg hadde hoppet over glesen og platene og lagt slangen på sponplaten og deretter flytsparklet gulvet med armering. Riktig tykkelse på flytsparklet er viktig slik at det ikke blir sprekker.
Men har du mulighet til å legge inn en bjelke på midten så er det nok ikke feil
Jeg tror ikke at gulvvarmen blir så effektiv hvis du har slangene og platene under sponplaten. Hvis du skal ha parkettgulv, kan du glese direkte på gulvbjelkene, legge slange og plater og deretter parkettgulv. Har gjort det noen ganger og det blir veldig bra. Bedre og billigere enn sporet gulvsponplate.
asfabord anbefaler du ikke, men derimot oljeherdet masonitt 9mm,
jeg finner ingen på 9 mm men derimot på 6,4mm hos Beijer
http://www.beijerbygg.se/store/priv...kivor/board/oljehärdad-board-1220x2440-2-98m2
denne koster imidlertid 151:- per m2
i så fall kjøper jeg nok heller byggmax bjelkelagsplate for 90:- m2
http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040
men hva synes du om mitt resonnement om råspont, kan jeg bruke det? er det noen ulemper bortsett fra at det er mye jobb, hvis jeg velger cc450 blir det uansett mye arbeid med ferdige plater og mye avfall.
leste om krysskolving, fant ingen åpenbar fordel mot kortling bortsett fra eventuelt trekk, kortling kommer jeg sannsynligvis til å bruke, virker som enklere å spikre sammen og også lettere å isolere hvis man bruker isolasjonsplater.
angående flisene så har du et godt poeng der man hopper over glesen, og i stedet sparkler slangen direkte på sponet, høres litt dyrt ut men på den annen side sparer man jo på platene som er ganske dyre.
men slangen jeg bruker er 20 mm og det innebærer jo mye sparkel på si 70 m2.
kan man kanskje skjære gipsplater og legge mellom slangene slik at de havner på cc 300 som det skal være for å få ned sparkelmengden? Sparkelmassen skal dekke slangene med ca 3 cm så vidt jeg har forstått, så 70m2 x 5 cm =3,5 m3 sparkel, ser jeg på byggmax trengs 6125 kg sparkel til en pris av 46305:- høres litt dyrt ut
Jeg har gjort som du beskriver med parkett og lagt den direkte på glesen i et rom på loftet, det funker men knirker litt synes jeg, imidlertid var cc målet kanskje 1000 men glesen var ca 35mm
i rommet hvor det skal være tregulv kan det likevel være det smarteste alternativet
MVH
Kjører du på cc 30 og kortlar på to steder så holder det med c24 220x45 på 4.5 meter. Skal du ha fliser med gulvvarme ville jeg gått for sporede skrulimmede sponplater med ca 20mm armert flytsparkel oppå. Cc 45 gjør det vanskeligere å legge gulvspon hvis du vil ha skjøt på regel. Det finnes gode voksede masonittplater til blindbunn. Du kan også skru fast cellplastplater under bjelkelaget, noe som sies å være fordelaktig. Men der er det nok delte meninger. Det gjelder å komme til også.
Sjekket litt på den oljeherdede masoniten, og det ser ut til at den bare finnes i 6 mm nå. Det var et par år siden jeg brukte den, og det ser ut til at den har utgått eller noe. 6 mm holder vel bra også. Rupanel virker som en stor jobb, og det blir ikke like lufttett heller. Da tørker rupanelen fra hverandre. Blindbunnsplate som du hadde tenkt og masonitt er min anbefaling.
Jo, det blir mye avrettingsmasse. Minst 15 mm bør man legge over slangens overside, helst 20 mm over har jeg hørt. Så armering på sponplaten, slange og avrettingsmasse blir rundt 45 mm. Har du noen høyder å følge? Gipsremsene kan kanskje bli et problem når man skal ha armeringsnett, muligens om man legger nettet over slangen. Sjekk det med en flislegger. Denne metoden er etter min mening helt klart best om du skal ha fliser og gulvvarme i trebjelkelag. Sjekk pris hva det koster å bestille en bil med avrettingsmasse, blir for mye å blande alt i sekker.
Ok, knirk sier du med glissent gulv. Det har jeg ikke merket, men da hadde jeg cc 60 på den andre siden. Skrudde eller spikret du det glisne? Hvordan gjorde du i svingene med gulvvarmen?
Jo, det blir mye avrettingsmasse. Minst 15 mm bør man legge over slangens overside, helst 20 mm over har jeg hørt. Så armering på sponplaten, slange og avrettingsmasse blir rundt 45 mm. Har du noen høyder å følge? Gipsremsene kan kanskje bli et problem når man skal ha armeringsnett, muligens om man legger nettet over slangen. Sjekk det med en flislegger. Denne metoden er etter min mening helt klart best om du skal ha fliser og gulvvarme i trebjelkelag. Sjekk pris hva det koster å bestille en bil med avrettingsmasse, blir for mye å blande alt i sekker.
Ok, knirk sier du med glissent gulv. Det har jeg ikke merket, men da hadde jeg cc 60 på den andre siden. Skrudde eller spikret du det glisne? Hvordan gjorde du i svingene med gulvvarmen?
Katos, jeg har et lite spørsmål til deg. Hadde du tenkt å sparkle på platene da? Eller legge en plate og sparkle på den? Nja det høres ikke så bra ut å få gulvvarmen så langt ned. Greia er at slangen skal ligge i avrettingsmassen for å få god varmespredning og et mer solid gulv.
Han skrev slangen i sporede gulvsponplater og så flytesparkle slangen i det. Tror du leste litt feil???Dr Trä skrev:
Forstår ikke helt hva du mener. Selvfølgelig sparkler man på platene med 20mm avrettingsmasse. Systemet er jo utviklet for det. 45mm avrettingsmasse høres ut som en dyrere konstruksjon. Å lime gips går jo også om man ikke får til cc30 og trenger mer stabilitet, men i dette tilfellet føles det unødvendig. Har selv gjort det et par ganger. Men alt i alt blir det vel enklere å bruke et utprøvd og dimensjonert system. Unødvendig å finne opp hjulet på nytt hver gang.
Ok, da har jeg ringt til LK gulvvarme. Deres svar var at man absolutt ikke får sparkle på platene da det er ammoniakk i flytsparklet som eter opp platen. Hvis man likevel vil bruke dette systemet, bør man legge en plast eller plate på platene og deretter flytsparkle. 30 cc var et krav de hadde på dette systemet. Men han sa også at det andre alternativet med vanlig sponplate, armering, slange og flytsparkel var å foretrekke.
kan man ikke legge glespanel med slang og plater i, deretter skru på 1 eller 2 lag gulvgips og så klinkers direkte på gipsen?