10.954 lest ·
49 svar
11k lest
49 svar
Konstruksjon/dimensjonering gulvbjelkelag
Side 1 av 4
Da det ser ut som jeg må rive opp alle gulv på første etasje til sommeren på grunn av hussopp kan man jo begynne å tenke på hvordan man skal bygge det opp igjen.
Det er et tømmerhus med murstock i midten, kjøkken, hall, spisestue og stue, altså 4 rom totalt. Har tenkt å legge fliser i kjøkken og hall og kanskje tregulv eller parkett i spisestue og stue. Skal også legge 20mm vannbåren gulvvarme i samtlige rom.
Jeg tenker meg nå at jeg skal legge bjelker med 45*220 eller 45*195 cc 60 og bygge som en boks i hvert rom, spennvidden blir som mest ca 4,5 meter. Kommer det til å fungere uten sviktende gulv?
Deretter har jeg tenkt å legge f.eks. en 20*120 under bjelkene som man kan legge blindbunnskive eller alternativt råspont i hvert fag, avhengig av hva som blir billigst.
Deretter en vindsperre som går opp sannsynligvis ca 10 cm på bjelkene for trekk og så fylle fagene med isoleringsplater.
Deretter spikerslag 22x70 eller lignende med gulvvarmeslanger og plater.
Deretter skru 22 mm gulvspon.
Deretter valgfritt tregulv.
Der man har tenkt fliser skal det vel ligge en gipsplate på sponet så det blir "dødt".
Kommer dette til å funke? Finnes det enklere/billigere måter å gjøre det på?
Må legge mye egen tid på å få ned kostnaden, for eksempel kappe råspont til blindbunn.
Kom gjerne med meninger!
Mvh
Det er et tømmerhus med murstock i midten, kjøkken, hall, spisestue og stue, altså 4 rom totalt. Har tenkt å legge fliser i kjøkken og hall og kanskje tregulv eller parkett i spisestue og stue. Skal også legge 20mm vannbåren gulvvarme i samtlige rom.
Jeg tenker meg nå at jeg skal legge bjelker med 45*220 eller 45*195 cc 60 og bygge som en boks i hvert rom, spennvidden blir som mest ca 4,5 meter. Kommer det til å fungere uten sviktende gulv?
Deretter har jeg tenkt å legge f.eks. en 20*120 under bjelkene som man kan legge blindbunnskive eller alternativt råspont i hvert fag, avhengig av hva som blir billigst.
Deretter en vindsperre som går opp sannsynligvis ca 10 cm på bjelkene for trekk og så fylle fagene med isoleringsplater.
Deretter spikerslag 22x70 eller lignende med gulvvarmeslanger og plater.
Deretter skru 22 mm gulvspon.
Deretter valgfritt tregulv.
Der man har tenkt fliser skal det vel ligge en gipsplate på sponet så det blir "dødt".
Kommer dette til å funke? Finnes det enklere/billigere måter å gjøre det på?
Må legge mye egen tid på å få ned kostnaden, for eksempel kappe råspont til blindbunn.
Kom gjerne med meninger!
Mvh
Det jeg hadde på følelsen... Kanskje man kan legge noen bærende 145x45 tvers under disse for å dele av konstruksjonen og at disse står på noen slags pilarer..
Eller skal man ha tettere cc enn 60 om det er mer fordelaktig prismessig
Eller skal man ha tettere cc enn 60 om det er mer fordelaktig prismessig
I dag beregner man 200 kg per kvm. Det kommer jo til å funke med 45*220. Så det kommer an på hvor sensitiv man er med svikt.
Hvis du gjør det så er det ingen problemer. Eller bruk tettere regelavstand, bruker du cc 450 klarer du deg med 45*220 C30.
Hvis du gjør det så er det ingen problemer. Eller bruk tettere regelavstand, bruker du cc 450 klarer du deg med 45*220 C30.
Vil man kunne legge fliser som ikke sprekker på 45x220 med 4,50 lengder?
Hmm så du tror ingen vil gi garanti på å legge klinkers på trebjelkelag?
Jeg vurderte også om man i de rommene der spennvidden overstiger 4100 sette en betongsøyle i midten og så kotle derfra til veggen, det burde bli ganske stabilt, men kanskje bruke en mindre dimensjon enn bjelkene for å unngå kuldebroer..
Hvordan virker tankene mine ellers? Er det slik man bygger?
Og jeg tenkte også å begynne å rette opp fra begge langsidene slik at man får den "smaleste" cc-avstanden på midten for økt stabilitet, for jeg har vanskelig for å tro at det stemmer med cc600 uten at noen fag blir mindre.
Jeg vurderte også om man i de rommene der spennvidden overstiger 4100 sette en betongsøyle i midten og så kotle derfra til veggen, det burde bli ganske stabilt, men kanskje bruke en mindre dimensjon enn bjelkene for å unngå kuldebroer..
Hvordan virker tankene mine ellers? Er det slik man bygger?
Og jeg tenkte også å begynne å rette opp fra begge langsidene slik at man får den "smaleste" cc-avstanden på midten for økt stabilitet, for jeg har vanskelig for å tro at det stemmer med cc600 uten at noen fag blir mindre.
Bump
Jeg tror ikke du får en håndverker til å gi garanti på 10 år at det ikke skal sprekke i fugene på et trebjelkelag med CC 60 og spennvidde på over 4 meter om du ikke støper.thestrut skrev:Hmm så du tror ingen vil gi garanti på å legge klinkers på trebjelkelag?
Jeg funderte også på om man i de rommene hvor spennvidden overstiger 4100 stille en betongplint i midten og deretter kotle derfra til veggen, det burde bli ganske stabilt, men kanskje bruke en tynnere dimensjon enn bjelkene for å unngå kuldebroer...
Hvordan virker mine tanker ellers? Er det så man bygger?
Og jeg tenkte også begynne å regle fra begge langsidene så man får det "smaleste" cc målet på midten for økt stabilitet, for jeg har vanskelig for å tro at det stemmer med cc600 uten noen fag blir mindre
Det du skal ha under bjelkene ville jeg tatt impregnert og ikke sløse med å lage en bunn av råspont, ta asfaltplate istedenfor.
Du vil ikke ha mer enn et fag som ikke er cc 60 når du legger gulvspon siden det alltid skjøtes på reglene og setter du det faget i midten så blir det en skjøt på hele gulvet i midten hvilket ikke blir så bra om du skal ha klinkers.
ok, men da er det jo likt for alle at det ikke gis garanti på flisgulv ved trebjelkelag.
har fått strenge ordre om å ikke ha noe trykkimpregnert i gulvkonstruksjonen, så det holder jeg nok på.
ettersom jeg har med hussopp å gjøre skal det også behandles med boracol.
jeg skal sjekke pris på asfaltbord vs råspont, skiller det ikke alt for mye så kan det bli plate..
bra input der angående skjøting av sponplaten, men jeg tror at jeg kan skjøte dem hvor som helst siden jeg har tenkt å ha spredt panel 22x70 med gulvvarmeslanger under sponplaten, vet ikke om det er den mest økonomiske måten å få inn gulvvarmen, men det er slik tankene er akkurat nå, betydelig billigere enn sporede sponplater i hvert fall.
det er 2 rom med spennvidde over 4,1 meter, er det en gal idé å sette en justerbar søyle i midten og kotle mellom gulvbjelkene tvers over hele rommet, det kan jo ikke skade i hvert fall? og da tenkte jeg å bruke litt tynnere dimensjon på kotlingen, f.eks. 145 så man får inn en 45 isolasjon mellom bjelkelaget og kotlingsgreia hva den nå kalles.
eller finnes det andre måter å håndtere eventuell svikt som ikke koster skjorta likt limtre?
MVH
har fått strenge ordre om å ikke ha noe trykkimpregnert i gulvkonstruksjonen, så det holder jeg nok på.
ettersom jeg har med hussopp å gjøre skal det også behandles med boracol.
jeg skal sjekke pris på asfaltbord vs råspont, skiller det ikke alt for mye så kan det bli plate..
bra input der angående skjøting av sponplaten, men jeg tror at jeg kan skjøte dem hvor som helst siden jeg har tenkt å ha spredt panel 22x70 med gulvvarmeslanger under sponplaten, vet ikke om det er den mest økonomiske måten å få inn gulvvarmen, men det er slik tankene er akkurat nå, betydelig billigere enn sporede sponplater i hvert fall.
det er 2 rom med spennvidde over 4,1 meter, er det en gal idé å sette en justerbar søyle i midten og kotle mellom gulvbjelkene tvers over hele rommet, det kan jo ikke skade i hvert fall? og da tenkte jeg å bruke litt tynnere dimensjon på kotlingen, f.eks. 145 så man får inn en 45 isolasjon mellom bjelkelaget og kotlingsgreia hva den nå kalles.
eller finnes det andre måter å håndtere eventuell svikt som ikke koster skjorta likt limtre?
MVH
Kjør da på cc 450 mm så klarer du deg. Blir bare en ekstra regel på 1,8 meter. Absolutt enkleste og billigste måten. Kjør du glespanel oppå etterpå så spiller jo ikke cc målet på reglene noen rolle heller.
Høres ut som en bra idé med cc 450, i de 2 rom med lengre spennvidde enn 410,
Men da faller jo også enkelheten med bjelkelagsplater som er tilpasset for cc600 så rupanel kanskje fungerer like bra
Men da faller jo også enkelheten med bjelkelagsplater som er tilpasset for cc600 så rupanel kanskje fungerer like bra
Jaaa jeg har tenkt på det.. Men d blir nok dyrere per m2 skulle jeg tro?
Men hva finnes det for fordeler og ulemper med plate sammenlignet med trebjelkelag?
Men hva finnes det for fordeler og ulemper med plate sammenlignet med trebjelkelag?
Jeg ville ikke anbefale asfaboard i bjelkelaget, det pleier å bli hengekøye på den med tiden. Oljeherdet 9mm masonitt pleier man legge som bunnplate. Den er veldig stiv og ferdigkappet bredde for cc 60.
Hvis du er bekymret for svikt kan man "krysskolve" gulvet. Da setter man et kryss av for eksempel 45x45 i midten i hver seksjon. Alternativt kan man sette inn en vanlig bjelke, noe som er enklere, men kanskje ikke helt like bra. Da blir gulvet mer stabilt.
Fliser burde ikke være noe problem, men da ville jeg gjort litt annerledes. Jeg ville hoppet over lister og plater og lagt slangen på sponplaten og deretter flytesparklet gulvet med armering. Riktig tykkelse på flytesparklet er viktig så det ikke oppstår sprekkdannelse.
Men har du mulighet til å legge inn en bjelkelinje i midten, er det nok ikke feil
Hvis du er bekymret for svikt kan man "krysskolve" gulvet. Da setter man et kryss av for eksempel 45x45 i midten i hver seksjon. Alternativt kan man sette inn en vanlig bjelke, noe som er enklere, men kanskje ikke helt like bra. Da blir gulvet mer stabilt.
Fliser burde ikke være noe problem, men da ville jeg gjort litt annerledes. Jeg ville hoppet over lister og plater og lagt slangen på sponplaten og deretter flytesparklet gulvet med armering. Riktig tykkelse på flytesparklet er viktig så det ikke oppstår sprekkdannelse.
Men har du mulighet til å legge inn en bjelkelinje i midten, er det nok ikke feil