Har startet et villabygg på søylegrunn og skal akkurat begynne med bjelker og bjelkelag.
Har et spørsmål om hvordan bjelkelaget skal møte bjelkene på langsidene. Jeg har doble bjelker (45x220) og konstruktøren har tegnet at bjelkelaget skal ligge over begge disse. Da må jeg kløfte/infoge regelstumper mellom hver bjelkelagregel ifølge bildet nedenfor:
Hadde i stedet gjort som nedenfor, med en lang regel langs bjelken og som hver bjelkelagregel skrus i. Spiller det noen rolle bæreevnemessig hvilken løsning som velges?
Oppå dette kommer deretter svill og regelstamme for vegger etc.
Ja, det er jeg enig i, men i så fall innenfor svillen slik at gulvet får støtte mellom bjelkene der det møter veggene. Viktig i f.eks våtrom som skal ha fliser eller lignende overflatebehandling.
Gulvbjelkene bør ligge over bæreinntrinnets begge lekter. Doble lekter i bæreinntrinnet trengs antakelig i ditt tilfelle for å møte høye tverrkrefter. Som @bopakoster skriver så gjør kortlinger større nytte litt inntrukket. De trenger ikke ha full bjelkehøyde. Du kan erstatte den tverrgående bjelken på utsiden med f.eks. K-plywood som gjør samme nytte.
Har påbegynt et villabygg på pilar og skal akkurat starte med bjelker og bjelkelag.
Jeg har et spørsmål om hvordan bjelkelaget skal møte bjelkene på langsidene. Jeg har doble bjelker (45x220) og konstruktøren har tegnet at bjelkelaget skal ligge over begge disse. Da kommer jeg til å måtte kottla/innfelle regelstumper mellom hver bjelkelagsregel i henhold til bildet nedenfor:
[bilde]
Hadde i stedet gjort som nedenfor, med en lang regel langs med bjelken og som hver bjelkelagsregel skrus i. Spiller det noen rolle bæremessig hvilken løsning som velges?
Ovenpå dette kommer så svill og regelstomme for vegger osv.
[bilde]
Hei.
Skal selv bygge litt.
Det jeg lurer på er hvordan man forankrer bjelkelaget i bjelkene?
Bjelkene er forankret i pilene, men bjelkelaget da?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.