Hei,
En tilbygging av mitt hus er konstruert på nedenstående måte. Jeg tenkte høre med dere eksperter om det virker korrekt utført:
Regnet utenfra og inn:
1. Tegl
2. Luftspalte
3. Asfaboard
4. Regler/isolasjon
5. Diff tett papp
6. Byggeplate
Det jeg har hørt er at luftspalten er viktig. Har inspisert den utvendig og den finnes nede mot grunnen.
Takk på forhånd!
En tilbygging av mitt hus er konstruert på nedenstående måte. Jeg tenkte høre med dere eksperter om det virker korrekt utført:
Regnet utenfra og inn:
1. Tegl
2. Luftspalte
3. Asfaboard
4. Regler/isolasjon
5. Diff tett papp
6. Byggeplate
Det jeg har hørt er at luftspalten er viktig. Har inspisert den utvendig og den finnes nede mot grunnen.
Takk på forhånd!
Takk for svar!
Jeg lurer på to ting.
Selve veggen ser ut til å fungere bra med hensyn til ventilasjonen, men jeg skulle gjerne bytte byggplaten (tretex) med gips. Dette for å lette kommende tapetsering. Kan dette medføre problemer, dvs blir veggen for tett?
Jeg trodde at diff pappen skulle ligge direkte innenfor asfaboarden, Men det er kanskje korrekt som den ligger nå da ifølge ovenfor?
Jeg lurer på to ting.
Selve veggen ser ut til å fungere bra med hensyn til ventilasjonen, men jeg skulle gjerne bytte byggplaten (tretex) med gips. Dette for å lette kommende tapetsering. Kan dette medføre problemer, dvs blir veggen for tett?
Jeg trodde at diff pappen skulle ligge direkte innenfor asfaboarden, Men det er kanskje korrekt som den ligger nå da ifølge ovenfor?
Det vanlige i et hus er jo at luften inne holder mer fukt enn luften ute, så det er den fuktige inneluften man vil hindre fra å kjøles ned og kondensere inne i veggen der den kan gi opphav til muggskader. Derfor ligger diffusjonssperren på innsiden av isolasjonen. Du burde altså ikke trenge å bekymre deg for at veggen blir for tett om du setter på en gipsplate på innsiden.
Klikk her for å svare