Jeg skal bygge et bad. Den ene kortsiden blir 5 mm fra en teglestein skorstein og den andre kortsiden er yttervegg. Kortsiden mot skorsteinen bygges med 70 mm stålstendere, 15 mm konstruksjonsfiner og deretter gips. Langsidene bygges på samme måte, men med trestendere 45x70 mm. På langsidens utside settes gipsplatene mot skorsteinen og kler dermed inn kortsiden.
Fordi jeg ikke kler inn "baksiden" av veggen mot skorsteinen, velger jeg cc30 i stedet for cc45. Alt for å gjøre veggen mer stabil.
Jeg tenker å sette rister nederst og øverst på kortsideveggen for at luften skal kunne sirkulere. De minste kjøleskapsristene trenger et uttak på 45 mm x 370 mm. Kan et slikt uttak i en stålstender skape problemer? Uttaket gjøres altså i veggens første og siste stender (oppe og nede på motsatt side).
Synspunkter på leggingen av platemateriale og stendere?
Du bør kunne gjøre som du har tenkt og bra å kjøre cc30 på stålreglene. Men spørsmålet er om det ikke hadde vært mulig å kjøre tre rett mot murstocken. Hvor varm blir denne?
Det er skorsteinsfeieren som sier at jeg ikke får ha noe brennbart mot murstocken. Men det gikk bra at jeg trakk frem gipsskiven slik at den gikk mot ytterkanten av murstocken.
Er feieren med på at du bygger et ikke-inspekterbart rom ved å sette opp en vegg mot murpipa? Jeg fikk anmerkning på brannsikkerhetsinspeksjonen for dette og måtte bore opp hull i gipsen.
Feieren svarte at det ikke var nødvendig siden tettheten kontrolleres ovenfra. I tillegg lå mine røykrør på den andre siden av ventpipen som er nærmeste pipen mot den nye baderomsveggen.