Er det noen som kunne hjelpe meg med å klargjøre enheten kN/m. Når anvender man den? For meg burde man bruke enhetene kN/m2 eller kun kN.

kN/m er jevnt fordelt last. F.eks. egenvekten hos en f.eks. jernbjelke. Oftest så finnes det jo flere laster å ta i betraktning. Men q brukes også. Håper det ga noen svar:-) Det var en stund siden jeg holdt på med statikken. Men jeg vil huske at man ganske ofte brukte nettopp jevnt fordelt last...

kN/m[sup]2[/sup] er nesten det samme, bare at da er den fordelte lasten fordelt på en meters bredde. I det andre tilfellet som en streng, kan man si. Begge fyller en funksjon for å regne ut moment og oppleggskrefter osv...

Gort og godt:

kN/m er utbredt last per LENGDE [meter]
kN/m2 er utbredt last per AREAL [kvadratmeter]

Altså for eksempel egentyngden hos en bjelke angis jo i vekt per lengde, men egenvekten hos en plate angis i vekt per areal. Det samme gjelder om man skal belaste en bjelke med utbredt last, da brukes maks belastning i kraft per lengdeenhet. Gjelder det maks belastning av et betongdekke for eksempel, så angir man det i maks belastning per areal.

Således er begge enhetene fullt brukbare og nødvendige!

//Magnus, studerer til høyskoleingeniør, maskinteknikk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.