Jeg gjorde et innlegg i Møbelsnekring-forumet her om dagen, men innså at det egentlige spørsmålet kanskje hører hjemme her:

Går det an å konstruere et helt vegghengt (kjøkken)bord ut fra mine forutsetninger? Eller bør jeg satse på at det trengs et ben for at det skal fungere?

Jeg vil altså ha et bord rett under kjøkkenvinduet på ca 75x75 cm, hvor to personer kan sitte ovenfor hverandre. Det stiller altså krav til hvor konsoll(ene) kan være plassert samt hvor mye de kan bygges nedover.
Tenk bordplate er Ikeas Melltorp, eller om jeg lykkes å finne noe passende brukt.
Bordets høyde fra gulvet skal være et sted mellom 90-100 cm.
Ledig veggplass mellom vinduskarmen og radiatoren under vinduet er ca 33 cm. Vinduskarmens høyde fra gulvet er ca 100 cm. Plassen mellom veggen og radiatoren er ca 2,5 cm.
For å gjøre det mer spennende er det sprø lettbetongvegger her.

Jeg er ingen videre snekker, men tror jeg kan bygge en trekonsoll. Men spørsmålet er om det går an å bygge noe som fungerer? Hva tror dere?

https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegghaengt-koeksbord.443757/

Det bør rekke med 1 trekonsoll, utformet som en trekant, som sitter på midten. To personer må få plass med knærne sine. Plata må sitte fast i veggen også. Med hjelp av hengsler kan du svinge inn konsollen og felle ned plata. 90-100 cm er ingen bra høyde for et spisebord om man ikke sitter på høye krakker. 70-75 er mer passende.

Sist redigert:
Takk for deres svar! Jeg fant en bordplate samt noen elfa-deler på loppis. Det ser ut til å fungere helt utmerket! Bordplaten er ikke stabil i sidelengs retning og trenger å festes i konsollene, så jeg er ikke helt ferdig ennå. Men det kommer til å bli bra. :D
Høyden er satt ut fra mitt gamle bord som var litt for høyt, dette blir noe lavere og dessuten justerbart om jeg vil ha det enda lavere.

(Beklager rotet på bildene. Skapene på sidene av bordet skal fungere som sitteplasser, men det trengs litt justeringer. Og en del rydding )

• Skrivebord med trebordplate foran vindu med planter i potter. En høy stol står ved siden av bordet, omgitt av skap og oppbevaring.
  • Bord med planter i potter foran vindu, understøttet av konsoller over radiator, omgitt av skap og diverse gjenstander i et litt rotete rom.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.