Hei, jeg prøver å bygge et tak med lav vekt, ca 2.5x6.3m. Veldig enkelt pulttak på et attefallshus med 3° vinkel. Tenkte å bruke plater siden dette veier minst. Men så kommer problemet med kondensen som dannes under. Her tenkte jeg at jeg limer fast 30mm xps isolasjon under et platetak som er korrugert på den ene siden og slett på den andre, for å bryte kuldebroen uten rom for kondens å dannes.

Spørsmålet er om dette engang er mulig. Jeg tenker konstruksjonen slik, ovenfra: plate, xps 30mm limt med pu lim langs kantene mot platen samt skjøtene pluss noen dutter her og der. Og at dette hviler på takbjelkene med enten undertaksduk eller aldersbestandig plast. Og så isolerer man mellom bjelkene men etterlater rom for luftspalte og til sist aldersbestandig plast og panel.

Min følelse sier at dette burde hindre den voldsomme kondensen som kommer fra platen. IOM at man skaper en "boble" mellom xps og platen der fukt ikke kan bevege seg.

Håper noen kan styrke min teori, eller forbedre den ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.