I fritidshuset som står kaldt når vi ikke er der og varmes opp med vedovn av og til i helger oppdaget jeg et problem. Foran ovnen ligger en aluminiumsplate på et delvis trebelagt gulv, dels bare sagflisisolasjon. Når jeg løftet på platen så var sagflisen helt fuktig og jeg tror at det kommer av kondens som har dryppet fra platen. Også gulvplankene føltes litt fuktige. Det er første vinteren som vi bruker vedovn og fritidshuset overhodet om vinteren. Hvordan ordner jeg dette?

De der, litt annerledes problemene, dukker noen ganger opp uforklarlig, men det du kan gjøre er å male platen på undersiden. Det beste er med en matt farge, type sinkkromat eller annen rustbeskyttelsesfarge, kanskje ikke enkelt å få tak i sinkkromat, men fungerer kanskje like bra med syntetisk grunning, Henggrunn. Blank farge fungerer ikke. Blant annet vannrør (galvaniserte) blir våte, (utsiden) når noen spyler vann, å da grunne pleier å hjelpe. Rustbeskyttelsesfargen er ikke til for "rustbeskyttelse" av aluplaten eller de galvaniserte rørene, men nettopp fordi fargen er "tørr og ru", lik en grunning innen billakkering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.