Hei

Jeg har hatt et par byggere hjemme som har bygget om fra to soverom til et større rom, veggen mellom var bærende og ble avlastet med stålstolper 70x70 og HEB-bjelke 160. Den ene stolpen sitter i yttervegg, den andre stolpen sitter i innervegg. Ingen problemer med det. Stolpene har nederst en stålplate 170x130x10 mm som stolpene er sveiset på. Stolpefoten er festet mot krypkjellerens betongbjelke overside. mao alt er festet og forankret mot grunnbjelke. Bygget i henhold til k-tegning.

Alt vel så langt, men det viser seg at stålfot og stolpe bokstavelig talt suger opp kulde (i dag 11,0 grader) fra krypkjelleren. De begge stolpene er innbygget, men jeg tok bort veggplaten ved yttersiden for jeg skulle dra et par elektriske rør og bokser der. Oppdaget da at bak stolpen mot ytterveggens isolasjon var det veldig fuktig langs hele stolpen. Da hadde stolpen vært innbygget kun to til tre uker.

Å isolere rundt stolpefoten er umulig på grunn av betongbjelken og den tette anlegningen mellom betongbjelken og stolpefoten som ikke går å gjøre noe med.

Det første man tenker seg er å surre varmekabel fra gulvrommet rundt hele stolpen og oppover. Dette skal da styres med føler og termostat og kobles til jordfeilbryter og 230V. Alt skal så bygges inn uten minste kontroll på varmekabelen. Som den lille elektrikeren jeg er så tror jeg ikke man får legge varmekabel nær innerveggen hvordan som helst. Må antageligvis foregås av vp-rør etc., og da mister man den nære anliggningen som trengs. Og hvordan vet jeg at dette kommer til å motvirke fremtidig kondensdannelse? Det kan også oppstå kabelproblemer.

Kan tillegg nevnes at det skal inn vindu rett ved siden av stålstolpen.

Vennligst hjelp meg å komme på en god løsning på det hele, prosjektet har stått stille og tiden går. Har sett rundt på forumet men finner ingenting lignende som dette. Sender et par bilder.
Stolpe mot yttervegg, innebygget stolpe innervegg, stolpefot i gulv, stolpefot på betongbjelke i grunn.
Dessverre problemer med å laste opp bilder, prøver en annen gang.
EDIT 1
Nå fungerte det med bildene!

mvh :S
 
  • Innvendig vegg med synlig stålbjelke og isolasjon, delvis dekket av gipsplater. Veggen er under renovering med eksponerte byggematerialer.
  • En innendørs vegg med to elektriske stikkontakter, med plastdører i rommet ved siden av og treplankegulv.
  • Stålpelare festet på betongbalk i krypgrunn, isolasjon synlig rundt, omgitt av treverk og byggemateriale.
  • Stålpelarfot festet på betongbalk i krypkjeller, omringet av isolasjon og veggmaterialer.
Sist redigert:
Hei Örnis... det har gått noen år nå siden innlegget ditt... lurer på om du fikk til en bra løsning med bjelken? Vi bygger nytt med lignende løsning og vil unngå problemer med kondens og kulderas... alle tips mottas.

Kran heiser stålbjelke på byggeplass med fundament og stolper, arbeidere på stedet, hus i bakgrunnen og skog rundt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.