Hei! Vi bor i en 30-talls villa. Kjøpt som trehus. Har alltid lurt på hvorfor flere innervegger er murt (med noe hvitt porøst murstein). Men som sagt. Vi forstår nå at det er et murt hus vi bor i med trepanel utenpå.
En stor stue har fortsatt tretex og gammel utvendig elektrisitet. Har tatt bort elektrisiteten (som var farlig) og tenkte å skru på renoveringsgips over tretexen og deretter utvendig elektrisitet. Men siden det ikke finnes noen planker bak, er det fortapt fordi det er så porøst. Så hva gjøre!
Rommet er ganske bra isolert faktisk.
Veggen er 26cm tykk. Består av= Tretex 13mm, Luftspalte 17mm, noe svart papp, puss ca 100mm (tror at det finnes hvitt murstein i veggen siden det finnes i innerveggene), glassfiberisolasjon ca 90mm samt trepanel.
Men innerveggen er veldig ujevn, stygg og umulig å henge ting i. Ingen lukt heldigvis.
Her er noen alternativer=
1.
Vi har vannbåren varme. Radiatorene er tilstrekkelig langt ut for at jeg skulle kunne fjerne tretexen og sette 45 lekter med isolasjon. Der kunne man trykke inn elektrisiteten også.
Jeg tenkte at det isolerer like godt som tretexen i alle fall. Men så slo det meg at det skal finnes en luftspalte mot mursteinen så glassfiberisolasjonen ikke ligger direkte mot pussen.
Trengs det luftspalte mot mursteinen når murveggen er isolert utvendig? Tretexen med luftspalte ble antagelig satt opp da det bare fantes en murvegg.
2. Det billigste ville vært å bare sparkle over strukturtapeten, tapetsere, på med lister og utvendig elektrisitet igjen. Men det ville føles litt shabby!
3. Det dyreste er å etterisolere ordentlig. Men som sagt, 4 radiatorer. Det blir vel en solid regning fra rørleggeren når man må legge om rør.
4. Ifølge elektrikeren er det nok å legge tynne lekter, 22mm over eksisterende vegg samt gipsplate for å legge innvendig elektrisitet. Da skjuler man den stygge veggen. Men veggen er bølgende ujevn, så det blir nok ikke vakkert og gipsen sprekker nok..
Treetexen må sitte på en eller annen form for lekter, går det ikke an å bruke den? Treetex er stort sett likestilt med mineralull, så det er ingen grunn til å fjerne den.
Jeg har litt vanskelig for å forstå veggkonstruksjonen. Hvis bæringen består av en teglmur bør den være en helstein (ca 25 cm) tykk. Kan din "hvite tegl" være en eller annen form for betongstein?
sannsynligvis tegl. bærende konstruksjon med spon (ser ut som hardpresset tretex) mellom regler.
og vindsperre og lekter tretex.
avhenger litt av alderen på huset.
hvor mye vil legge på veggen?
tenker litt på en finsk variant med gips og "frigolit"
Det kunne være et tidlig lettbetonghus. Ligger det i nærheten av Dalby? Lettbetongen har relativt bra isoleringsegenskaper. Trepanelet har uansett blitt lagt til i ettertid. Mineralull fantes ikke på 1930-tallet.
Hei igjen! Som sagt. I huset finnes det jo flere vegger som er bygget opp av en hvit tegl, antageligvis Vittskövletegel. Bor i østlige Skåne. Antagelig består ytterveggene av det også. Snart vet jeg nok mer.
Har besluttet å rive bort all tretex. Elementene skal flyttes ut. Tenkte å isolere med 45mm steinull, fuktsperre, samt 45mm med plass til elektronikk og 2 gipsplater på det. Huset er jo ganske godt isolert utenfor teglveggen. Er det for dårlig isolert?
Våger man legge isoleringen mot teglveggen. I de forskriftene jeg har lest så skal man ikke gjøre det, men da har det handlet om teglfasader som er utsatt for regn og vind. Ikke dekket med isolasjon og trepanel som i dette tilfellet.
VVS-fyren drøyer 3 uker så det er bare å vente,,,klør i fingrene.
Informasjonen går ikke helt opp. Så vidt jeg vet har man aldri bygget bærende yttervegger med halvstens tegl (ca 12 cm). Tegl er hygroskopisk og trekker til seg fukt. Det forekommer at isolasjon legges mellom to teglmurer (sk skalmur), men jeg synes du skal være forsiktig med å legge den mot "teglet" på innsiden. Har du ikke asfaltpappen igjen? Jeg skulle helst ønske å ha hele bildet klart for meg før jeg sier for mye.
Informasjonen stemmer ikke helt. Så vidt meg bekjent har man aldri bygget bærende yttervegger med halvstens tegl (ca 12 cm). Tegl er hygroskopisk og tiltrekker seg fukt. Det er vanlig at isolasjon legges mellom to teglmurer (sk skalmur), men jeg synes du skal være forsiktig med å legge den mot "teglet" på innsiden. Har du ikke asfaltpappen igjen?. Jeg vil helst ha hele bildet klart for meg før jeg sier for mye.
Jeg får komme tilbake når rørleggerne har koblet fra elementene og jeg kan rive bort tretexet. Vil ikke rive det bort i denne vinterkulden. Et lag med tegl som bærende konstruksjon. Sant, det kan ikke stemme. Jeg skal også forsøke å få tak i tidligere eiere. VI høres.
Regelstammer (som er en amerikansk idé fra begynnelsen) begynte ikke å bli brukt allment før omkring 1950. Før dette var det plankvegger eller murede vegger som var vanligst. Lettbetong kom i liten skala på 1930-tallet. Et av de bedre eksemplene på hvor lang tid teknologiutvikling tar er dampmaskinen. Den ble oppfunnet som vannpumpe i gruver på 1700-tallet. Det tok et stykke inn på 1800-tallet før noen kom på at man kunne sette hjul på den og bruke den som lokomotiv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.