Jaha, da har byggmesterne gjort en tabbe da...

Vi har lettbetongvegger i underetasje. Veggene er murt med 30 cm tykke blokker og utvendig er det malt puss. Innvendig er de også pusset.

Da vi kjøpte huset, hadde de tidligere eierne blitt lei av at tapetene deres ble gul-flekkete, så de hadde satt opp en våtromstapet (helt tett altså) med den følgen at fuktigheten ble fanget inne i veggen og det meste av pussen hadde løsnet.

Jeg har revet ned tapeten og banket løs all løs puss, og så skulle byggmesterne pusse veggen på nytt og male med silikatmaling.

Nå viser det seg da at de har pusset opp veggen, men deretter påført vanlig sparkel for å gjøre den glatt. Siden bare den ene veggen i rommet er yttervegg, hadde jeg instruert dem til å male med silikatmaling på den veggen samt ca. 1 meter inn på motsatte vegger og deretter vanlig veggmaling i resten av rommet.

De har malt to strøk med silikatmalingen i henhold til min instruksjon, men syntes at den ikke hadde samme farge som resten av veggene (silikatmalingen er ikke like blank), så de malte et lag vanlig veggmaling oppå silikatmalingen...

Så, nå har jeg altså vanlig sparkel på pussen samt et lag vanlig maling oppå silikatmalingen...
Er det noen sjanse for at dette kommer til å holde, eller vil pussen falle av igjen etter en stund?

Veggen er fuktig, og det trekker inn vann i den gjennom sprekker utvendig mellom øvre betongdekke og veggen, så den trenger å slippe gjennom fukt...

Mvh,
Anders

Har ingenting å tilføye om hvordan det kommer til å bli men hva slags nøtter har du ansatt?

Farsan gjorde den tabben at han malte med plastfarge på sokkeletasjen. De veggene som har jord utenfor har flasset, men de andre har klart seg fint.

Jeg tror at vanlig innendørssparkel inneholder cellulosefibre, så hvis det er en vegg der fukt forekommer, kan det mugne. Jeg gjorde den tabben på en vegg i kjelleren.

Pussen klarer seg nok, men malingen vil løsne.....

BiFuel skrev:
Jeg tror at vanlig innendørssparkel inneholder cellulosefibre så om det er en vegg der fukt forekommer så kan det mugne. Jeg gjorde den feilen på en vegg i kjelleren.
Kan nok stemme. En åpnet boks teknos sparkel som hadde stått ca 6 måneder var halvfull med mugg.

Det var vel det jeg var redd for... :(

Firmaet jeg har her har vært veldig bra men nå på sluttampen har det kommet inn litt ekstra ressurser som vel ikke har behersket verken norsk eller engelsk så bra... Maleren ville tydeligvis være flink og ikke etterlate en litt ru matt vegg etter seg så han tok egen beslutning om å sparkle og male med samme farge som resten av rommet...

Vi har vurdert ulike alternativer men siden det er puss bak vil det knapt lykkes å slipe bort alt sparkelen uansett og med to lag silikatmaling pluss et lag vanlig veggmaling er det jo heller ikke så gøy å komme ned til sparkelen engang...

Firmaet har lovet å skrive en ekstra garanti og komme og fikse veggen da når den begynner å falle av eller flasse...

Føles jo litt surt også å legge 600 spenn på silikatmaling for deretter å få den overmalt... :o

//Anders

De 600:- er nok ditt minste problem akkurat nå....

Stefan N skrev:
De 600:- er nok ditt minste problem akkurat nå....
Jo, det var ment som en (dårlig) spøk... virker som om det ikke gikk hjem... ;)

Det ser ut til at dere har rett... en 10x10 cm flekk har allerede flaget av og flere steder ser jeg bobler...

Denne veggen ser jo ut til å bli konstant våt. Kan man legge noen form for "beskyttelse" utvendig, typ aqua-board eller lignende?

//Anders

Hvorfor er veggen konstant våt?

anders07 skrev:
Det ser ut til at dere har rett... en 10x10 cm flekk allerede som har flaget loss og flere steder jeg ser bobler...

Denne veggen ser jo konstant ut til å bli våt. Kan man legge noen form for "beskyttelse" utvendig, typ aqua-board e.lign?

//Anders
Er det en vegg som er under bakkenivå på utsiden altså? siden den er våt hele tiden. I så fall må du nok beskytte den med Platon lr lignende system.

Det er sprekker i pussen på utsiden der regn trenger inn tror jeg. Sprekken går horisontalt langs hele veggen der platen for øvre plan ligger på veggen (betongdekke). Det er en utvendig gang fra baksiden av huset til en balkong som danner tak over en del av rommet der problemet er under.
Det kan også være tetningslaget (asfaltsmasse) under klinker på denne gangen som lekker antar jeg...

Veggen er bare delvis under bakkenivå og er drenert med platon på den delen men det er delen over bakken som er våtere.

Jeg har forsøkt å tette sprekken med latex for utendørs bruk men det virker likevel som vann trenger inn i veggen så jeg begynner mer å helle mot problemer med gangen...

//Anders

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.