Hei!
Isen tok den forrige brygga så sommerens prosjekt blir å få sammen en flytebrygge.
Har allerede kjøpt flyteblokker som jeg skal bygge med, regner med å bygge 5 stk. 1,5mx3m seksjoner. Skal forankre brygga i bunnen med aluminiumsrør/trepåler med ringer i hjørnene på seksjonene. Problemet er bare hvordan jeg skal feste sammen seksjonene med hverandre. Vil ikke ha en helt permanent løsning, men muligheten til å ta dem fra hverandre for å kunne dra dem opp til vinteren.

Så litt på svenskaflytblock.se og de hadde leddet hengsler for formålet. Dog var de svindyre (over 1500:-) per par.
Da jeg regner med at materialkostnaden for hver seksjon vil lande på rundt 2000:- så anser jeg det som urimelig å bruke ytterligere 1500:- per seksjon bare for et par hengsler.

Brygga ligger i en mindre innsjø, så vi snakker ikke noen enorme påkjenninger fra vær og vind.

Noen som har en god idé?
 
om seksjonene sitter med stolper og ringer så finnes det vel ingen direkte grunn til å sette dem sammen, de ligger jo der de skal uansett?
 
Det er en tanke som har slått meg. Men jeg hadde nok likevel foretrukket dersom seksjonene henger sammen. Blir nok lett nivåforskjeller mellom seksjonene når man går på den, "høye terskler" og snublefare. Dessuten koster ringbeslagene ganske mye og jeg regner ikke med at jeg trenger 4 stolper per seksjon for å få brygga til å ligge på plass.
 
Bind mellom ringene med et passende tau.
Enkelt og billig.
Om du mot formodning ikke får opp knutene om høsten, er det bare å skjære.

Et alternativ er billige bagasjestropp av passende lengde istedenfor tau.
 
Lignende ringer som i hjørnene og kjetting imellom?
 
Et forslag til:
Som alternativ til ringbeslagene kan du også der bruke tau.
Lag en løkke som du trer gjennom passende borede hull i sargen.
 
Noen slags løkker med sjakler imellom...
 
Hadde også en fundering på øyebolter og kanskje sjakler eller grov bolt mellom dem. Det der med å binde tau osv mellom seksjonene fungerer jo sikkert, men det vil vel se så jævlig dassig ut bare. Dessuten er det nok risiko for at tauene gnages av gjennom bryggens bevegelser.
Får fundere videre....
 
Om det blir slik nivåforskjeller at det oppstår snublerisiko når du går på bryggen, bør du kanskje heller se over kostholdet :)
Ser man på de flytebryggene som finnes rundt om i landet på ulike marinaer og badeplasser, er det sjelden at de ulike seksjonene er sammenkoblet, det er en poeng med at de skal kunne bevege seg fritt i bølgene.
 
Vi har en flytebryggeløsning der bryggen ligger som en T. En 25m seksjon og en på 12m (toppen av T-en) Disse er forankret med bøyevekter og kryssede kjettinger. Vi har løst mellomrommet med bildekk som skavbeskyttelse, fortøyning mellom bryggene skjer med tau med gummidempere på, disse er ganske stramt i normaltilstanden. Bryggene er betong-flytere. Fungert kanon i 4 år hittil.
 
Du må fikse dem eller sette beskyttelse i skjøtene så du eliminerer alle klemrisikoer, spesielt hvis det er barn. Jeg har bygget koblinger med vanlige kraftige galvaniserte hengsler der jeg løsner en av dem når bryggene kobles fra hverandre om høsten og deretter dras opp.
 
Kjøp flattjern, 40*4 eller lignende, 500mm lange biter.
Bolte fast i endene på seksjonene 2-3vangsbolter per flattjern, la det stikke ut 50mm.
Bor 13mm hull og kjøp bolter med nylonmutter, 25mm lange. Varmgalvanisert eller rustfritt.
Skru sammen seksjon mot seksjon med flattjernet mellom, i lengderetning, og ikke trekk bolten stumt, men la det være 2mm slark.
Da får du en ledd. Kostnad kanskje 1000:- for alle seksjoner.
 
Takk for tipset corre!

Høres ut som et utmerket alternativ. Skal begynne å skisse litt på det...
 
Vinkeljern brukte jeg.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.