Hei,

Vi er nyinnflyttet i vårt (første) hus og gikk tidlig i gang med furutrappen med nålfiltkledde trinn. Nålfiltmattene gikk av etter litt arbeid, og deretter slipte vi trappen lett med maskinslip. Til slutt fikk den noen lag maling. Trinnene er behandlet i hardvoksolje (resultatet er høyst diskutabelt..). Før vi begynte, tok vi av den spileveggen som sitter i nedre del.

Etter vår operasjon har vi oppdaget at trappen knirker på hvert trinn. Det høres ut som hele trinnet knirker, og det gjelder samtlige trinn, og "volumet" på knirket er det samme på alle. Vi har forsøkt å montere tilbake spileveggen, uten at knirket har blitt lindret.

For øvrig har vi ikke løsgjort eller på andre måter påvirket trappens konstruksjon. På hvert trinn sitter en list på trinnets fremre side som tidligere gikk opp over nålfilten, den er nedslipt noen millimeter for å gjøre trinnene jevne.

Jeg har søkt på tidligere tilsvarende tråder, men finner dessverre ikke noe som med min (meget) begrensede kunnskap og erfaring peker meg mot noen tydelig løsning.

Tusen takk på forhånd, og takk for alle de fantastiske trådene som finnes her for en nybakt huseier.

• Sort og tretrapp med orange kant, svart stol med flettet sete og grått hundeseng ved siden av. Spaljé mangler på nederste del av trappen.
  • Svartmalt furutrapp med tretrinn og eksponerte kanter, sett fra siden, etter sliping og påføring av hardvoksolje.
  • Svartmalt trapp med slitte naturfargede trinn av tre, nylig behandlet med hardvoksolje, viser tegn til renovering og mangler spiler.
Düsseldorff
Avvent minst ett år slik at dere kan følge med på hvordan trappjævelen oppfører seg under forskjellige årstider. Det kan godt være at den knirker litt i sommermånedene, men ikke resten av året. Slik oppfører trappene mine seg.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Avvent minst et år slik at dere kan følge opp hvordan trappjævelen oppfører seg under ulike årstider. Det kan meget vel være slik at den knirker litt under sommermånedene men ikke resten av året. Slik oppfører trappene mine seg.
Takk for svaret! Der kan man se. Nålfiltarna og en innledende sliping av trinnene var klar allerede tidlig i mai. Resten av slipingen og malingen ble klar den 20/5. Hukommelsen svikter, men vi er ganske sikre på at ingen knirk kunne høres da, og har kommet etter hvert siden midten av juni. Hvordan høres det ut?

Düsseldorff
Det kan ha med varme og luftfuktighet akkurat nå å gjøre. Avvent som sagt og kom tilbake om knirket fortsetter uansett årstid.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kan ha med varme og luftfuktighet akkurat nå å gjøre. Avvent som sagt og kom tilbake om knirkingen fortsetter uansett årstid.
Takk igjen, håper det er greit at jeg plager med et siste spørsmål. Spalieren ble som sagt fjernet før maling (derav at den er umalt på bildet). Knirkingen kom, og nå ble spalieren satt på igjen uten noen forbedring. Kan vi med god samvittighet fjerne den igjen og vente, uten at det er fare for at mangelen på spalieren er en del av problemet? Altså, kan vi gjennomføre den "avventende feilsøkingen" uten å måtte forringe hjemmet med denne fæle konstruksjonen?

Og til slutt, for ordenens skyld, er det en skjult feil (😜).

Düsseldorff
Ta bort den jævla spaljen den har ingenting med knirkingen å gjøre.

Nei, knirkingen er ikke en skjult feil men trappen er sannsynligvis full av asbest og radon og trenger å dreneres på nytt.

• Haha
  • Liker
Chibben og 3 andre
  • Laddar…
Forhudligen må du forsterke trinnene nedenfra hvis det ikke er sesongvarierende djävulskap som herr ordfører spekulerer i.

• Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
Knirk i trappjævler skyldes at tre gnir mot tre. For å få dem til å være stille må man på en valgfri måte sørge for at treet ikke kan bevege seg og gni mot annet tre.

Jeg vil gjette at lukkede trapper (anti fotbrytere) er enklere å stramme opp enn åpne varianter som dere har.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.