Hei!
Ny her på forumet. Håper jeg poster på riktig sted.

Jeg holder på å renovere min stygge furutrapp hjemme. Har hvitmalt den og laget egne trinn i stavlimt eik. Jeg har også kranglet med å bli kvitt knirkingen. Har skrudd i nye skruer i opptrinnene. Har også satt en kvartslist mellom opptrinn og inntrinn på undersiden og skrudd dette fast skikkelig. Fikk det godkjent stille på trappen og følte meg fornøyd.

Det er litt glipper her og der mellom vangen og veggen. Det sitter litt kiler mellom vangen og veggen på noen steder. Men det kan glippe opp til 1 cm på visse steder. Veggen er skikkelig skeiv.

Til problemet. For å dekke glippen mellom vangen og veggen har jeg satt en dekklist. Veggen er jo så skeiv at jeg har måttet bøye dem ganske mye og spikre dem fast med små dykkert. Når jeg går i trappen nå, beveger dekklistene seg og gnir mot veggen slik at det knirker mer enn det gjorde før. Trykker man med fingrene mot listen på noen steder knirker det ordentlig. Jeg har også satt en hvit list under inntrinnene foran opptrinnet og satt LED-belysning bak så jeg har belyste trinn. Jeg mistenker at disse listene også knirker når jeg går på inntrinnene.

Hva kan man gjøre? Må jeg sette dekklistene slik at de glipper mot veggen og så bruke malerfug eller noe sånt for å dekke sprekken? Har også hørt at man kan bruke stearin på listen slik at den kan gli (føles som en provisorisk løsning)?

Knirkingen er jo tre som gnir mot tre, så hvis du kan unngå alt "gnir", slipper du også knirkingen. I ditt tilfelle ville jeg nok derfor ha latt det være noen millimeter mellom listen og veggen, dratt litt latex og så malt.

Du kan jo også teste å kjøpe lister av plast (finnes på byggevarehus). De ser ut som tre, og jeg gjetter at de ikke har like høy "knirk-tendens" som trelister? De er også lette å bøye.

Jeg lurer dog på hvorfor listen beveger seg når du går i trappen? Vange skal jo være helt fiksert, og er listen festet i vangen burde den ikke bevege seg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.