Trappen knirker og bråker altfor mye. Første vinteren i huset, og jeg synes at trappen lager mer lyd nå enn om sommeren, antagelig fordi treet krymper med lavere fuktighet innendørs om vinteren.

Uansett er det en åpen trapp i furu. Jeg har lest at man kan løsne listen under trinnet, men det viste seg at trinnet og barnlisten var ett og samme stykke! Ingen spor etter skruer og heller ikke til vangestykket, så jeg antar at hele trappen er limt. Mellom vangestykket og veggen er det omtrent 3 cm, så trappen er "frittbærende". Hvordan utbedrer jeg trappen på beste måte?
 
Er det en gammel eller ny trapp? En trapp skal være skrudd, ikke limt. Det kan være derfor den knirker. Skruene i vangeelementene er ofte gjemt bak treplugger som kan være vanskelige å oppdage.
 
Huset er bygget 1980. Antar at trappen ble satt inn da.

Det sitter skruer ved spjelene som går inn i trinnet, men på siden ved veggen verken ser eller føler jeg noen skruer, deksel eller plugg. Har ingen lyst til å ta ned hele trappen for å sjekke. Ble marginalt bedre av å løsne litt på skruene til spjelene.
 
Tretrapp med manglende trinn og synlige skruer mot en grå vegg i bakgrunnen.
 
Har selv to trapper av lignende modell hjemme og de knirker også i ulik grad. Begge er lukket dog (hjemmelaget med mdf).

En trapp er selvbærende slik at den egentlig ikke trenger å være festet i veggen. Det er altså ikke sikkert at du finner noen skruer i det hele tatt som fester vangen til veggen.

Tror at det er selve trinnene som knirker i din trapp og vet ikke om det går å gjøre noe med, men det overlater jeg til ekspertene å avgjøre.

Fikk en ny trapp montert hjemme i fjor, og den er helt lydløs. Alt er skrudd på den, både trinn og stusstrinn.
 
Når interiøret og sånt knirker i en bil pleier silikonspray å fungere. Vet dog ikke hvordan treverk og lakk reagerer på silikon.
 
Hva tror dere om å sette en kloss mellom vognstykket og veggen, bore og sette inn en plugg? Det er en gipsvegg. Skulle teoretisk få plass under barnlisten.

Skal teste silikonspray, skal den sprayes inn mellom vognstykket og trinnet?
 
Jeg hadde testet der, for det er vel rimeligvis derfra knirkingen kommer.
 
S
Hva skjer om du løsner alle spiler? Mest for å utelukke...

Barnlister pleier man å sette med avstandsbrikker for å unngå knirk, og åpne trapper pleier ikke å knirke like lett som trapper med stusstrinn. Stusstrinn pleier man å sette i spenn for at det ikke skal knirke.
 
  • Liker
Great_wall og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.