Da hadde jeg ikke gitt noen råd om hvordan hen skal bli kvitt knirkingen. :cool:

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Dessverre hjelper det bare kortvarig.
Gutta som monterte trappen her brukte flere timer på å vokse alle flater mellom vange og trinn.

Immobil Immobil skrev:
Liming av alle slag, anbefales ikke av ledende trappeprodusenter!
Det gjelder vel trinnets innfesting i vangene? Skal man stive opp trinnene så er det ikke feil å skruelim en list under.

enSAM enSAM skrev:
Spileveggen er vel skrudd i vangstykket så forsøk å løsne skruene der så du kan vippe spileveggen til siden for der bak er det trolig en eller to skruer som går gjennom vangstykket og inn i trinnet, trekk til skruene alt som går. På den andre siden som er mot veggen får du jo ikke tak i skruene annet enn å ta ned trappen, borer du forslagsvis fire fem 10 mm hull i vinkelen mellom trinnet og vangstykket og slår inn limte treplugger, går jo å gjøre også på andre siden, da tror jeg trappen blir stille.
Ser ikke ut til at det er skrudd inn i trinnet fra vangstykket, man kunne kanskje prøve det, en lang jævel, forboret. Sitter som en bolt når man pirker bort trepluggen.

• En skrue synlig i treoverflate, omringet av en sirkel av fjernet treverk, der en treplugg har blitt fjernet.
Mistenker at jeg må leve med knirk. Er vel ikke hele verden. Hvor mye arbeid kan jeg regne med å ta bort den svarte platen og legge teppe i stedet?

Bumpar litt og tenker at jeg skal sette igjen trappa. Skal prøve med noen trinn og se om det blir stille før jeg går løs helt.
Angående gelenderet fikk jeg høre at det ikke var bærende, men finnes det et sted man kan lese seg til dette? Virker jo som at det ytre vangstykket bare henger litt, typ.

• Trebaldakin vai en trapp med blå vegg i bakgrunnen, delvis dekket av rekkverk.
É
useless useless skrev:
Det gjelder vel trinnets innfesting i vangstykkene? Skal man stive opp trinnene så er det ikke feil å skruvlime en regel under.
@Immobil
Lurer på det samme, er det ikke bra å skruvlime i dette tilfellet likevel?

Tror jeg leste noe om å skru rett i trinnet (horisontalt til siden) og så skåskru i trinnet ovenfor?

Hva tror dere, skal man "trykke opp" trappen før man forsterker, eller omvendt skal man la noen stå på trinnet mens man monterer? Trappeprodusenten tipset meg om å la noen stå på trinnet når jeg skrudde nedre kant av trinnet i planet, men det hjalp jo dessverre ikke. Men kanskje jeg likevel skal gjøre det samme nå. Men trappen låter som mest ellers når det har stått ubenyttet.

Tenkte prøve å forsterke med stående 28x70mm ved røde streker, da skruvlimt.
Trinn og vangstykket er furu og trinnene er eik.
Tretrapp med furutrinn og eiketrinn, markert med røde linjer for forsterkning. Skruer synlige, vegger på begge sider.

É ÉlPon skrev:
@Immobil
Lurer på det samme, er det ikke bra å skruelim i dette tilfellet likevel?

Tror jeg leste noe om å skru rett i inntrinnet (horisontalt til siden) og så skruskrue i plantrinnet ovenfor?

Hva tror dere, skal man "presse opp" trappen før man forsterker, eller motsatt skal man la noen stå på trinnet mens man monterer? Trappeprodusenten tipset meg om å la noen stå på trinnet når jeg skrudde nedre kant av inntrinn i plantrinnet, men det hjalp jo dessverre ikke. Men kanskje likevel gjøre det samme nå. Men trappen lager mest lyd ellers når den har stått ubrukt.

Tenkte prøve å forsterke med stående 28x70mm ved de røde strekene, da skruelimt.
Inntrinn og vangestykke er furu og plantrinn eik.
[bilde]
Lim bør man i alle tilfelle unngå!
Ved montering av inntrinn er det bedre å løfte trinnet oppover, før man skrur inntrinnet.

É
Immobil Immobil skrev:
Lim bør man i alle tilfeller unngå!
Ved montering av settsteg er det bedre å løfte steget oppover, før man skrur settsteget.
Ok synd at jeg lyttet til "snekkeren" som jobbet for trappeprodusenten (nettbutikk).

Siden den låter mest om morgenen føles det som om den hever seg når den står ubrukt.

Knirker ikke først og fremst, men mer klonkende. Noen ganger blir det litt som en kjedereaksjon at det først låter litt øverst og så når man kommer lenger ned så klonker det tilbake øverst (eller om det er når man går den andre veien). Vet ikke om det sier noe...?

Nå skal jeg ikke montere settstegene men forsterke dem der det ikke er skrudd i det hele tatt (røde streker på bildet). Men jeg burde kanskje trykke litt oppover også da?

Er det en L-trapp med fritt hengende vanger ytterst, så får du ikke bort knirkingen ved å lime eller skru noe sted. Det eneste som kan hjelpe er en støtte ned mot gulvet i vinkelen på L-en. Da presser man opp trappen ca. 1 cm og setter en stolpe under vangene, det skal da være en kile eller annet som forhindrer at stolpen på vangene glir oppover. Det er ikke unormalt med knirkende L-trapper, vangen ytterst gir seg i innfestningene og kan begynne å bevege seg nedover ved belastning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.