Mener du at knirkingen opphører når du skrur fast en loddrett pinne på den måten?

Er trinnet massivtre? De fleste eldre trapper med trappenese av noe edeltre og linoleumsbelegg på plantrinnet pleier vel å ha en kjerne av noe mykere furu eller lignende som flekser ordentlig ved belastning. Undersøkes best ved å måle knekk gjennom lån av passende tungt familiemedlem og linjal (avstand til trinn under med og uten belastning)

Det er sikkert furutrinn med en eikelist i forkant.

J justusandersson skrev:
Mener du at knirkingen opphører når du skrur fast en loddrett stang på den måten?
Det opphørte en stund, begynte å knirke igjen om morgenen. og den måten var kun innsperret.

M myrstack skrev:
Er det trinnet massivt tre? De fleste eldre trapper med trappenese av noe edeltre og linoleumsbelegg på trinnet pleier vel å ha en kjerne av noe mykere furu eller lignende som bøyer seg skikkelig ved belastning. Undersøkes best ved å måle nedbøyning gjennom lån av passende tungt familiemedlem og linjal (avstand til trinn under med og uten belastning)
Vi kan anta at trinnet gir etter for mye. Hva har vi for muligheter til tiltak? Min sønn kan gå uten problemer, men når store pappa på 80 kg kommer, da skal det knirke.

Jeg er i samme situasjon med min trapp så jeg skulle ønske jeg visste den ultimate løsningen. Har hittil redusert knirk med en skrulimmet list under som stiver opp konstruksjonen. Testet å skru fast visse trinn nedenfra og skrått ut i vangstykket men likevel har jeg litt knirk igjen. Mer skruer eller annet reduserer det sikkert litt, men jeg tror grunnproblemene må komme fra fleksible trinn kombinert med hvordan festingen av trinnet er gjort.

I ditt tilfelle ville jeg nok testet noen trinn å erstatte listen under med noe skrulimmet oppover som stiver opp trinnet og sett hva det gir for resultat.

Plantrinnene består nok av noe sammensatt materiale. Kanskje er det en liming som har løsnet. Å utrede dette og eventuelt bytte ut plantrinnene er en omfattende historie. Helst skal man da ta fra hverandre hele trappen. Derfor kan det være verdt å prøve det som @myrstack foreslår, å skruvlimme en regel på høykant under plantrinnene. Det bør holde med 35x70 mm treverk.

Liming av alle slag, anbefales ikke av ledende trappprodusenter!

• Liker
Fredric L
  • Laddar…
Jævla pisstrapp. Hva koster det å bytte ut dritten, 20 papp?

Har prøvd å skrueregulere i underkant på trinnet med 45x15 typ. Gjorde ingen forskjell, men det kan ha vært jeg som er udugelig på å skru også. Synes likevel at den satt ganske hardt etterpå. Da satt den med skruer i begge vangene og 2 stk under trinnet. Kanskje bare skal sitte i trinnet i tilfelle vangeskruen kranglet litt.

Kan man leie inn en ekspert, eller er det denne veien man må vandre? Dvs hjemmefikling eller bytte ut trinnene.

Siste sjanse:: Spraye 5:56 i alle fuger der du kan ane at knirkingen kommer fra.

Dessverre hjelper det bare kortvarig.

Immobil Immobil skrev:
Dessverre hjelper det bare kortvarig.
Det var lettvint avfeid synes jeg, snakker du nå av egen erfaring eller gjetter du? Jeg synes at TS skal prøve og se.

Spilene er godt skrudd i vangstykket, så prøv å løsne skruene der slik at du kan vippe spilene til siden, for der bak er det sannsynligvis en eller to skruer som går gjennom vangstykket og inn i trappetrinnet, stram skruene så mye som mulig. På den andre siden som vender mot veggen, får du jo ikke tak i skruene med mindre du tar ned trappen, om du borer fire-fem 10 mm hull i vinkelen mellom trinnet og vangstykket og slår inn limte treplugger, kan du også gjøre dette på den andre siden, da tror jeg trappen blir stille.

K Kurtivan skrev:
Det var lettvint avfeid synes jeg, snakker du nå av egen erfaring eller gjetter du? Jeg synes at TS skal prøve og se.
Jeg har i mer enn ti år konstruert og solgt trapper.

• Liker
  • Elsker
murak og 2 andre
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jeg har i mer enn ti år konstruert og solgt trapper.
klart du vil han skal kjøpe en ny :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.