Hei!

Kanskje jeg er i feil tråd nå, men jeg gjør et forsøk. Jeg har sett mange trådstarter om lignende problem, men mitt virker å være spesielt unikt.

Jeg har ifølge bildene en åpen trapp, og hvert eneste trinn knirker skikkelig når man går. Jeg har en idé om at spiléen bidrar til den lyden, det høres nemlig noe fra festepunktet i bjelkelaget på siden.
Selve trinnet lager mest lyd, og hvis man gjør det stumt ved å sette inn mange trestykker mellom trinnene blir det helt stille. Men slik kan man jo ikke ha det!
Trinnene som er festet i vangen har ingen skrue man kan stramme, de er festet med en slags plan bolt.

1. Er spiléen viktig, bærer den trappen på noen måte?
2. Hvordan får jeg stumme trinn uten å skrues skjevt eller lukke igjen trappen?

Takk på forhånd

• Åpen tretrapp med knirkende trinn og spaljé. Trapp er festet med plan bolter uten skruer, mulig støy fra fester i bjelkelaget. Tepper på gulvet nedenfor.
  • Tretrapp med støyende trinn, ved siden av vertikal spilevegg, delvis synlig med blå bakgrunn.
  • Åpen trapp med tretrinn og spaljé, sett ovenfra. En plante står i en potte på etasjen oppe. Eske og lampe ligger på gulvet i bunnen av trappen.
Spaljén har ingen som helst bærende funksjon. Trappen i seg selv virker heller ikke underdimensjonert. Det meste peker på en eller annen form for monteringsfeil. Det sitter en minibjelke under hvert plantrinn som skal stive opp. Det ser ut til å være en glippe mellom plantrinnet og minibjelken. Hvis det er tilfelle er det feil. Disse to delene skal helst være limt til hverandre.

J justusandersson skrev:
Spaljén har ingen som helst bærende funksjon. Trappen i seg virker heller ikke underdimensjonert. Det meste peker på en eller annen form for monteringsfeil. Det sitter en minibjelke under hvert trinn som skal stive opp. Det ser ut til å være en glippe mellom trinnet og minibjelken. Hvis det er slik, er det feil. Disse to delene skal helst være limt til hverandre.
Hei
Er ikke den kun til for å beskytte små nysgjerrige barn fra å krype gjennom? Som en barnesikringslist eller hva det kalles. Jeg har også lest at det skal være et mellomrom (distansebrikke finnes) nettopp for at det ikke skal knirke. Men du mener at det kan være andre veien også, altså med lim tett på for å motvirke knirking.

Minibalken under stigen er en barnesikringslist og den skal ikke være limt. Kan TS ta et bilde av den plane bolten?

• Liker
mickeforsberg og 1 annen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Minibalken under stigen er en barnesikringslist og den skal ikke være limt. Kan TS ta et bilde av den plane bolten?
Her kommer bilde (prøvd å grave om det skulle vært sekskantet hode men så ikke noe slikt)

• Treskrue i en skrå treflate, ingen synlige tegn på sekskantet hode.
Det kommer an på plantrinnenes dimensjoner. Det kan være en barnesikringslist og det kan være en forsterkning. Er det en barnesikringslist, skal den ligge med avstand. Trapper uten stusstrinn er sårbare. Det beste er å først utelukke plantrinnenes mål. Deretter kan man vurdere andre årsaker. Hva har plantrinnene for mål? Er det massivtre?

J justusandersson skrev:
Det kommer an på trinnets dimensjoner. Det kan være en barnesikringslist og det kan være en forsterkning. Er det en barnesikringslist skal den ligge med avstand. Trapper uten opptrinn er følsomme. Det beste er først å utelukke trinndimensjonene. Så kan man tenke på andre årsaker. Hva er trinnmålet? Er det massivtre?
Trinnene måler 285x40x850. Ingen anelse om treslag. Kan det være nesen eller det svarte toppsjiktet som slites i vangen?

Alt som beveger seg kan knirke, jo mer man stiver opp ting jo mindre bevegelser har man som kan forårsake lyd.
Uansett hva vi kaller listen under trinnet så limer man og skrur fast den i trinnet så reduseres bevegelsen.
Det stilner kanskje ikke alt men vil sikkert bli bedre.

De plantrinns dimensjoner er fullt tilstrekkelige. En 100 kg person gir en nedbøyning på 0,75 mm, noe som er helt godkjent. Problemene sitter antakelig i plantrinnenes innfesting.

Så det her nå når jeg kryper rundt. Ser ut som at det har sluppet fra ovenpå. I teorien er vel hele trappen skjev nå?

• Sprekk i trappens trefeste, mulig forskyvning.
Begynn med å løfte opp vangen og fest den i veggen eller bjelkelaget. Skruhodet i trinnet ser skadet ut.

De trinnene som knirker, kan du utbedre ved å skru skrått under trinnene inn i vangen. Bruk for alt i verden ikke lim!! Da får du problemer.

Immobil Immobil skrev:
Begynn med å løfte opp vangstykket og fest det i veggen eller bjelkelaget. Skruhodet i trinnet ser skadet ut.
Kniven min er skyld i skruhodet. Å skru fast vangstykket får noen mer kyndige gjøre. Er bare gips på den siden, og noen stendere naturligvis.

Immobil Immobil skrev:
De trinnene som knirker, kan du utbedre ved å skruskrå under trinnene inn i vangen. Bruk for alt i verden ikke lim!! Da får du problemer.
Alle knirker, kan prøve å skruskrå litt, bare skruene gjemmer seg i trinnet. Nå har jeg stilt opp trappen ifølge bildet og har vanskelig for å tro at en skrue i sidene skal få stilnet treverket.

• En tretrapp med svarte trinn, sett ovenfra, som viser hvordan trappen er satt opp og problem med knirkende trinn.
Forsenk skruen, da synes den knapt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.