Vannskjæring gjør det lettere, ev kan du slippe unna med en flisesagmodell der du plasserer kalksteinplaten på en stabil slede og deretter drar bladet over. I begge tilfeller vil du trenge å gå grundig til verks med sliping og polering etterpå for å få ønsket overflate, og husk at eventuelle ujevnheter/rom på baksiden vil synes i overkantens "veggside" på sokkelen.
Kalkstein sprekker utrolig lett ved små vibrasjoner under kutting og behandling, så sist jeg trengte sokkel betalte jeg for å få den produsert. Det var riktignok dyrt, men trenger man større mengder er det utrolig praktisk. Betalte 400 kr per løpemeter sist + materiale for en profesjonell firma, og gitt hvor lett det senere var å knekke en sokkelbit bare ved å kutte den til riktig lengde er jeg glad jeg ikke prøvde meg på dette selv. Og da var det for en mindre toalett som bare krevde 4 løpemeter.
Kalkstein sprekker utrolig lett ved små vibrasjoner under kutting og behandling, så sist jeg trengte sokkel betalte jeg for å få den produsert. Det var riktignok dyrt, men trenger man større mengder er det utrolig praktisk. Betalte 400 kr per løpemeter sist + materiale for en profesjonell firma, og gitt hvor lett det senere var å knekke en sokkelbit bare ved å kutte den til riktig lengde er jeg glad jeg ikke prøvde meg på dette selv. Og da var det for en mindre toalett som bare krevde 4 løpemeter.
Leverte du til et steinhoggeri?M myrstack skrev:Vannskjæring gjør det enklere, kanskje du kan klare deg med en flissagmodell der du plasserer kalksteinsplaten på en stabil slede og deretter trekker bladet over. I begge tilfeller må du gå grundig til verks med sliping og polering i etterkant for å oppnå den ønskede overflaten og husk at eventuelle ujevnheter/hulrom på baksiden vil være synlig i toppens "veggside" på sokkelen.
Kalkstein sprekker utrolig lett ved små vibrasjoner under kapping og bearbeiding, så sist jeg trengte sokkel, betalte jeg for å få den produsert. Det var riktignok dyrt, men hvis man trenger større mengder, er det utrolig behagelig. Jeg betalte 400kr per løpemeter sist + materiale til et profesjonelt firma, og gitt hvor lett det senere var å knekke et stykke sokkel bare for å kappe det i riktig lengde, er jeg glad jeg ikke forsøkte å gjøre dette selv, og da var det til en mindre do som bare krevde 4 løpemeter.
Jepp!J JF. skrev:
I mitt tilfelle VE Ste. Ikke billige men ikke noe de gir seg ut for å være. I mitt tilfelle var valgmulighetene litt begrenset med i og med at jeg har begynt med en spesifikk kalkstein i en hall og så fortsatte med et toalett der det også skulle være en sokkel i nøyaktig samme kalkstein. Da gikk de billigere handlerne bort da de ikke kunne spesiallage sokkelen og jeg hadde bestemt meg for å tilbringe min tid på andre områder enn å banne foran flissagen.
Klikk her for å svare