Hei!

Jeg har en kalksteinplate som jeg skulle ønske å kappe opp i remser om 70mm for å lage en sokkel.
Vil ha så fine kutt som mulig. Er det vannsaging som gjelder eller går det med en form for flissag?

Vannskjæring gjør det lettere, ev kan du slippe unna med en flisesagmodell der du plasserer kalksteinplaten på en stabil slede og deretter drar bladet over. I begge tilfeller vil du trenge å gå grundig til verks med sliping og polering etterpå for å få ønsket overflate, og husk at eventuelle ujevnheter/rom på baksiden vil synes i overkantens "veggside" på sokkelen.

Kalkstein sprekker utrolig lett ved små vibrasjoner under kutting og behandling, så sist jeg trengte sokkel betalte jeg for å få den produsert. Det var riktignok dyrt, men trenger man større mengder er det utrolig praktisk. Betalte 400 kr per løpemeter sist + materiale for en profesjonell firma, og gitt hvor lett det senere var å knekke en sokkelbit bare ved å kutte den til riktig lengde er jeg glad jeg ikke prøvde meg på dette selv. Og da var det for en mindre toalett som bare krevde 4 løpemeter.

• Liker
JF.
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Vannskjæring gjør det enklere, kanskje du kan klare deg med en flissagmodell der du plasserer kalksteinsplaten på en stabil slede og deretter trekker bladet over. I begge tilfeller må du gå grundig til verks med sliping og polering i etterkant for å oppnå den ønskede overflaten og husk at eventuelle ujevnheter/hulrom på baksiden vil være synlig i toppens "veggside" på sokkelen.

Kalkstein sprekker utrolig lett ved små vibrasjoner under kapping og bearbeiding, så sist jeg trengte sokkel, betalte jeg for å få den produsert. Det var riktignok dyrt, men hvis man trenger større mengder, er det utrolig behagelig. Jeg betalte 400kr per løpemeter sist + materiale til et profesjonelt firma, og gitt hvor lett det senere var å knekke et stykke sokkel bare for å kappe det i riktig lengde, er jeg glad jeg ikke forsøkte å gjøre dette selv, og da var det til en mindre do som bare krevde 4 løpemeter.
Leverte du til et steinhoggeri?

J JF. skrev:
Forlot du til et steinhuggeri?
Jepp!

I mitt tilfelle VE Ste. Ikke billige men ikke noe de gir seg ut for å være. I mitt tilfelle var valgmulighetene litt begrenset med i og med at jeg har begynt med en spesifikk kalkstein i en hall og så fortsatte med et toalett der det også skulle være en sokkel i nøyaktig samme kalkstein. Da gikk de billigere handlerne bort da de ikke kunne spesiallage sokkelen og jeg hadde bestemt meg for å tilbringe min tid på andre områder enn å banne foran flissagen.

• Liker
JF.
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.