Hei!

Skal sette inn en täljstenskamin mot en betongvegg i kjelleren. Betong regnes meg bekjent ikke som brennbart, derfor vil ovnen komme til å havne ca 5 cm fra veggen. (Den har en liten sokkel som stikker ut bak)
Tenkte å sette noen type fliser på veggen bak og på gulvet under ovnen, helst noe skiferlignende.

Tror dere at det holder for varmevekslingene? Må man tenke på noe spesielt ved flisleggingen?

/Elin

Hei!
Hvorfor ikke sette tälgstensplater både foran og på veggen?
Det gjorde vi og er kjempefornøyde.

Blir fint mot Deres tälgstensovn!

Hilsener

Jan

skulle jeg gjerne ha, men har trodd at det er for dyrt uten å engang ha sjekket prisen.

Hva koster det? Hvor kan man kjøpe? Finnes det kanskje i Polen? (skal reise dit på søndag...)

Hei igjen!

Vi kjøpte en Nunnauuni. Fikk et tilbud som inkluderte alt, men jeg tror platene i täljsten til gulv og vegg kostet ca 3.000. Altså ikke så store penger i sammenhengen og med tanke på at de vil ligge så lenge jeg lever....og litt til, får man tro!

I prinsippet så tror jeg man kan si at å sette dem er omtrent som å legge fliser eller sette kakel. Kort sagt å anbefale!

Lykke til!

Jan

Har selv klebersteinsovn...ville aldri lagt kleberstein på gulv. Kleberstein er så mykt at det ikke tåler noe som helst. Det blir til og med merker av å, som vi har gjort, legge ned askekroken på ovnskanten i kleberstein...så nå har vi sluttet med det.

Enig. Täljsten er veldig skjør. På veggen derimot kan det være fint. Ville likevel foretrukket mørk skifer i kontrast til täljsteinspeisen.

Husk å sjekke med feieren om det er OK med avstanden til veggen. Hvis du har trestender i betongveggen kan det bli problemer ved inspeksjonen.
/CC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.