Noen tanker:

For seks år siden lot jeg installere en klebersteinsovn.
En ovn som nå skal tas ned og byttes ut.
Før nedplukking og installasjon av ny ovn forsøker jeg å finne ut noen ting:

Husker ikke om veggen bak ovnen fantes fra før eller om den ble laget i forbindelse med installasjonen av ovnen. Hjørnet høres litt "hul" ut når man banker på det, ikke like dunk og solid lyd som når man banker på min vanlige gamle skorstein.

Forsøker å finne ut om hjørnet er nytt eller gammelt.
Hver side er ca 52 cm bred, med ovnen sentrert i midten.
Øverst mot taklisten ser det ut som aktuell mur eller plater er "skåret" mot taklisten, dvs man kan se taklisten bak. Ser ut som pusset overflate, gråaktig i fargen, kornete.
Kjenner man på kanten øverst mot taket, som er umalt, føles det som puss på overflaten, men en mer "glatt" snittoverflate lenger inn. Dybde på høyre/venstre side er mellom 6-7 cm, varierer litt.

Hva tror dere? Nyskapt eller gammelt "hjørne" bak ovn?
Kunne det være nyoppsatte ildfaste plater, som man deretter har pusset overflaten på?
Og er det derfor det varierer mellom 6-7 cm på høyre respektive venstre side?
Dvs ulik tykkelse puss på en form for plate.

Kunne det være ny ytong eller hvordan ser en slik plate ut? Kjennes den glatt på snittflaten?
Pleier man å pusse på ytong? Har ytong noen standardmål?
Mitt hjørne, venstre respektive høyre side, er altså ca 52 cm bredt og 6-7 cm dypt.
Er det vanlig å bruke ytong bak klebersteinsovn nå for tiden?
Hva kunne det ellers være for plater?

Der hvor røret fra ovnen går inn i veggen ser det ut som noe sort trådaktig materiale.
Formentlig en slags tetning. Hva?
Er det bare å dra løs ovnen her når den skal demonteres, dvs i tilkoblingen mellom rør fra ovn og rør/slange inn i skorsteinen?

Siden ovnen sitter så fint sentrert i dette hjørnet, får jeg for meg at hjørnet (platene) burde være nyoppsatt i forbindelse med installasjonen. Det virker usannsynlig at ovnen skulle passe så perfekt i et hjørne som allerede var murt eller plater, fra før. Nå sitter den i midten med samme mål i begge retninger.
Hva tror dere?

Hvis det er ildfast plate, f.eks. ytong, som er satt opp for seks år siden, tror dere den er skrudd, murt fast, limt, eller hva?

Takk på forhånd!

En hvit, pusset vegg med hjørne under et grått tak, viser en mulig ny installasjon bak en täljstenskamin. Taklist er synlig i overkant.

Vegghjørne med delvis flasset overflate, viser gråaktig puss som er skåret mot taklisten. Kledningen ser grov og kornet ut.

Hjørne med hvit, pusset overflate mot taklist, med synlig ujevnhet og en smal sprekk langs taket.

En detalj av et vegghjørne med glatt, svart materiale, omkranset av grå, kornet puss. Hjørnet er opplyst, viser tekstur og overflater.

En nærbilde av et hjørne med krakkelert overflate, lyssatt med lommelykt. Veggen ser slitt ut med mulig materiale bak.

Pizzapuss? Gjorde man sånt i 2008? Eller mener du at det er gammelt? Og hva er det som får deg til å tro at det er akkurat det? Og hva er det egentlig? På bilde to ser du det jeg mener med "puts", der det har gått i stykker og fargen har sluppet.

Når jeg kjenner på snittflaten øverst mot taklisten, kjenner jeg ingen skjøt, som om det skulle være doble gipsplater. Burde jeg ikke ha merket det hvis det er gips? Og tykkelsen er jo ca. 6-7 cm, er ikke det vel tykt hvis det skulle være gips, selv om det er to plater? Og satte man opp gips bak en klebersteinsovn i 2008? Kan det ikke være en form for brannsikker plate, som ytong? Har hørt at det også kan høres litt "hul" ut. Tar jeg feil?

Eller, mener du at det er et gammelt hjørne?

På den andre siden av veggen har du også skorsteinen, men den som er original, dvs. teglstein, murpuss, puss. Hardere, mer dempet/stum når man banker.

Bør og bør...

Da jeg en gang installerte en peis byttet jeg treveggen mot gips på stålstendere.
Det er nok den vanligste måten å ordne vanskeligantennelige overflater på gamle vegger.
Om det var ditt hus da peisen ble installert for 6 år siden har jeg litt vanskelig for å forstå at du ikke husker i det hele tatt hva som ble gjort.

Du har fått mine gjetninger, ikke noe annet, de skrev jeg tydelig, eller hva?
Det du viser på bilde to synes jeg faktisk mest ligner sandsparkel.

Og jeg kan faktisk by på en gjetning til:
At veggen bak peisen ser så tykk ut, 6 - 7 cm som du skriver kan skyldes at man satte 45 mm stålstendere med gips på som brannbeskyttelse utenpå den gamle veggen.
45 + 13 + 13 = 71 mm.

Men igjen, det er mine gjetninger.

Haha, jeg vet at det er rart at jeg ikke husker. Må skylde på at det var min tidligere samboer som bestilte dette arbeidet, ikke jeg. Jeg var verken hjemme eller involvert.
Og han, han husker ikke han heller. Det er merkelig..
Synes dessuten at det er merkelig at selskapet som gjorde jobben ikke husker eller har noen dokumenter hvor det går å lese hva som faktisk ble gjort.

Hva er sandspartel?
Kan det ha blitt smurt på utenpå en gipsplate, for å få en pusset lignende struktur, og deretter malt?

På taklisten synes jeg å se rester etter noe grått som har "sprutet" på den hvite listen og veggen bak. Derfor tenker jeg også at det kanskje ble pusset på en overflate før det ble hvitmalt.
Kan selvfølgelig ta feil.
Er sandspartel grått forresten?

Ja, du er tydelig med at det er gjetninger! :)
Takk for dine gjetninger forresten!

Stina71 skrev:
...
Der røret fra ovnen går inn i veggen ser det ut som noe svart trådete materiale.
Sannsynligvis en slags tetning. Hva?
Er det bare å dra ut ovnen her, når den skal demonteres, dvs i tilkoblingen mellom røret fra ovn og rør/slange inn i skorstein?
...
a) Hvorfor ikke hakke bort litt av veggplaten nede i et hjørne så ser du hva det er for materiale.
b) Det trådete materialet bør være glassfibersnor. Det tetter man røkrør med.
c) Det burde ikke være noe problem å dra ut ovnen fra skorsteinen.

Hvorfor skal du bytte forresten, er ikke ovnen bra?

Forresten sjekket jeg på min klebersteinsovn.
Den er helt rund, sylinderformet, og står med baksiden 17 cm fra veggen. Og veggen er trepanel.
Så der var det tydeligvis ikke noe problem med brannsikkerheten.
Men ovnen din kanskje har plate/jern, som blir varmere, på baksiden?

Jeg skal bytte ut peisen i forbindelse med at den uansett må plukkes ned. Skal nemlig bytte gulvet den står på. Vil ha en peis som passer huset bedre, litt mer gammeldags stil. Eventuelt en i støpejern. Klebersteinsovnen er det ingen feil på! Har fungert kjempebra!

Jeg tror min har plate på baksiden..

Ja, kanskje det blir til å slå bort en bit av platen helt enkelt. Spørsmålet er i så fall hvordan, så jeg ikke sprekker for mye..

Men du, ytong eller lignende, er det altså utelukket, 2008?
Ytong med noen form for pussmørtel eller sandsparkel utenpå?

Jeg ser det i alle fall som usannsynlig at det skulle være lettbetong.

Tør du virkelig ikke pirke bort litt puss/sparkel nede i et hjørne for å se hva som er bak. Det er jo bare å sparkle igjen etterpå.
For øvrig ser du det jo hvis du drar unna ovnen og kikker i hullet inn til skorsteinen.

Hva spiller det egentlig for rolle hva som er bak den "pussede" overflaten?

Ok, jeg trodde nemlig at man av og til nå til dags, og før, satte opp noen form for ildfaste/brannsikre plater bak ovner. Derfor jeg snakker om ytong.

Siden det er trukket en slange gjennom røykåpningen og hele veien opp til skorsteinen kan jeg dessverre ikke kikke inn for å se hva veggen er laget av.

Visst, jeg får rett og slett prøve å skjære løs en bit, nederst for eksempel. Grunnen til at jeg vil vite er for å ta beslutning om det er noe "gammelt skitt" som jeg bør passe på å bytte ut når jeg likevel monterer ned nåværende ovn og før jeg monterer en ny. Vil forsikre meg om at det virkelig er brannsikkert og et egnet materiale i sammenhengen.

Sandspartel, det som jeg ser som puss på bilde to altså?! Ser det ut som puss? Tror dere det er ovnsselskapet eller er det malerne som i neste omgang har smurt dette her? Eller inngår det i å skape en brannsikker vegg, dvs sannsynligvis gjort av de som installerte ovnen? Bruker man sandspartel for å få en overflate som ligner en murt vegg, eller hvorfor?!

Firmaen som utførte installasjonen husker ikke helt, men da jeg ringte dem nå sier de at "vi satte nok dit ytong og pusset opp overflaten". Ytong som visstnok er i småblokk, som man murer opp.

Stina71 skrev:
Ok, jeg trodde nemlig at man noen ganger nå for tiden, og før, satte opp noen form for ildfaste/brannsikre plater bak ovner.
Før satte man noen ganger ditt "favorittmateriale" (eternitt), i dag brukes andre typer fibercementplater.

Jeg har ikke sett noen slike plater/blokker som er så tykke som det ser ut til å være hos deg.

Demmpa, hva heter de skiver/blokker som du tenker på?
Hvor tykke er de?

Hva heter de fibercementplatene som du mener, som nå brukes i stedet for eternitt?
Hvor tykke er de? Hva er de laget av? Og pleier man å lage en pusset overflate på disse?

Vet noen hvor tykke ytongblokker kan være? Hvilke forskjellige dimensjoner finnes? Som man kan mure opp bak ovner.
Tenker at det kanskje kan være slike og at man deretter har lagt en form for puss utenpå.

De nyere fibercementplatene (f.eks. Minerit) er like tykke som eternittplatene var, altså ca. 5 mm, finnes også i tykkere varianter.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fibercementskiva
http://www.fibab.se/fibercement_fasad_Equitone_natura.html

Man kan bruke dem naturfarget eller behandle dem som vanlige gipsplater, ved maling kan man rulle dem så det ser ut som pusset overflate.

Ytong, etter søk på nettet:
http://www.xella.se/se/docs/flash/102137_2_YTONG_MASSIVELEMENT_DATABLAD_SE.pdf
http://www.xella.se/se/docs/102328_PROJEKTERINGSHANDBOK_SE_WEB.pdf
http://www.byggbasen.com/prod/ytong_plattan/2267.html

Ettersom det går utenpå taklisten burde du kunne være i prinsippet sikker på at det er "nytt". Fantes det ikke peis der før dere satte inn ovnen så er det sikkert gjort for å brannsikre veggen. Finnes ingen grunn til å lage noe som ser ut på dette viset ellers. Trenger du vite nøyaktig hvilket materiale?
http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/sotning/brandsakert_placering
Høres det hult ut så tror jeg mer på "strålningsskydd" enn "brannsikker vegg".

Om du trenger å vite for å avgjøre hva som kan installeres på plassen, er det ikke enklere å spørre den pipefeier som siden skal godkjenne om hvordan han vurderer saken. Spesielt om det er en eldre ovn uten typegodkjenning som skal inn. Eller gå ut fra 25 cm basert på info i lenken ovenfor, så burde det gå bra, forutsatt at du ikke støter på noen vrang type med egne tolkninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.