5.725 lest ·
8 svar
6k lest
8 svar
Kledning av innervegger med gips, alt sprekker?!
Hei, jeg har noen spørsmål angående å kle innvendige vegger med gips.
Jeg foretrekker å ha veggene så "naturlige" som mulig, en pusset teglvegg får forbli pusset.
I huset som vi kjøpte hadde de forrige eierne allerede kledd alle innvendige vegger og tak med gips.
Det har sikkert gått med noen hundre kvadratmeter med gips, og på de stedene der jeg har kommet til å inspisere innenfor gipsen har de også satt OSB-plater innenfor.
Siden arbeidet ser rimelig ut, får all gips sitte igjen, jeg planlegger ikke å rive det ned for å få frem de naturlige veggene. Derimot har det kontinuerlig oppstått sprekker i gipsen, og det er rundt dette mine spørsmål gjelder. For hvert år som går, finner jeg flere og flere sprekker mellom de store gipsplatene.
På enkelte steder kan man ut fra sprekkene tydelig se at bygningsarbeiderne har sammenføyd flere mindre biter gips uten å sette noe papirtape eller alternativt fiberremse i sparkelen, så her kan jeg kanskje forstå at det sprekker.
For eksempel sprekker det oppe ved overgangen mellom vegg og tak, men også mellom vegg til vegg. Noen ganger blir det en åpen sprekk, og noen ganger krøller/bobler det ytterste laget seg.
Er dette normalt?
Skal/bør man sette papirtape eller glassfiberremse i disse overgangene, og i så fall, kan det være at snekkeren har glemt eller unnlatt å gjøre dette?
I så fall, er det bare å gå i gang med å gjøre om overgangene?
Vil det noen gang slutte å sprekke?
Legger ved noen bilder slik at det blir lettere å komme med råd og forslag.
Takk på forhånd!
Jeg foretrekker å ha veggene så "naturlige" som mulig, en pusset teglvegg får forbli pusset.
I huset som vi kjøpte hadde de forrige eierne allerede kledd alle innvendige vegger og tak med gips.
Det har sikkert gått med noen hundre kvadratmeter med gips, og på de stedene der jeg har kommet til å inspisere innenfor gipsen har de også satt OSB-plater innenfor.
Siden arbeidet ser rimelig ut, får all gips sitte igjen, jeg planlegger ikke å rive det ned for å få frem de naturlige veggene. Derimot har det kontinuerlig oppstått sprekker i gipsen, og det er rundt dette mine spørsmål gjelder. For hvert år som går, finner jeg flere og flere sprekker mellom de store gipsplatene.
På enkelte steder kan man ut fra sprekkene tydelig se at bygningsarbeiderne har sammenføyd flere mindre biter gips uten å sette noe papirtape eller alternativt fiberremse i sparkelen, så her kan jeg kanskje forstå at det sprekker.
For eksempel sprekker det oppe ved overgangen mellom vegg og tak, men også mellom vegg til vegg. Noen ganger blir det en åpen sprekk, og noen ganger krøller/bobler det ytterste laget seg.
Er dette normalt?
Skal/bør man sette papirtape eller glassfiberremse i disse overgangene, og i så fall, kan det være at snekkeren har glemt eller unnlatt å gjøre dette?
I så fall, er det bare å gå i gang med å gjøre om overgangene?
Vil det noen gang slutte å sprekke?
Legger ved noen bilder slik at det blir lettere å komme med råd og forslag.
Takk på forhånd!
Ja da har jeg gravd litt i sprekkene.S sblixten skrev:
Det ser ut som at det er fiberduk, i hvert fall på noen steder.
I en av de lett tilgjengelige sprekkene så gravde jeg litt dypere og tok et foto.
Det ser da unektelig ut som at det sitter fiberduk. Men hva er det ytterste laget?
Det føles for tykt til å bare være maling, eller så har de lagt på enorme mengder maling...
Det er i hvert fall en vegg med lekter, ikke bærende.
Det er sannsynligvis sparkel.
Synes det er underlig at en panelt innervegg med osb og gips kan bevege seg så mye.
Forsøk å finne ut hva det er som beveger seg og hvorfor.
Mitt beste tips er å prøve å gjøre om en sprekk og lime papirremse med våtromslim, men det forutsetter at du har tid til å vente et år for å se resultatet.
Jeg har ingen gode teorier om hvorfor det blir slik.
Synes det er underlig at en panelt innervegg med osb og gips kan bevege seg så mye.
Forsøk å finne ut hva det er som beveger seg og hvorfor.
Mitt beste tips er å prøve å gjøre om en sprekk og lime papirremse med våtromslim, men det forutsetter at du har tid til å vente et år for å se resultatet.
Jeg har ingen gode teorier om hvorfor det blir slik.
Et alternativ er jo fiberduk, og sette skjøtene omløp til gipsskjøtene. Så fin sparkle fiberduk-skjøtene. Da sprekker det aldri forhåpentligvis! Jeg gjorde akkurat så i mitt kjøkken, også taket, lettere enn hva man kan tro faktisk!
Vegger beveger seg utrolig mye så klart de er en medvirkende.
Men ser jo ganske tydelig hva som er feilen på flere bilder.
Når to materialer møtes sprekker de selvfølgelig, ulike materialer beveger seg ulikt.
Tak/veggvinkel sprekker også der må du legge en fuge.
Over og under vinduer og dører er det feil gipset der må gipsen dekke over døren alternativt monteres stålbånd bak gipsen.
Men ser jo ganske tydelig hva som er feilen på flere bilder.
Når to materialer møtes sprekker de selvfølgelig, ulike materialer beveger seg ulikt.
Tak/veggvinkel sprekker også der må du legge en fuge.
Over og under vinduer og dører er det feil gipset der må gipsen dekke over døren alternativt monteres stålbånd bak gipsen.
Klikk her for å svare