Et lite spørsmål her til forumekspertisen. Hvordan gjør dere ved oppsetting av gipsplater på vegger som buler innover i rommet, der det med vater blir 6-7 mm glippe oppe og nede? Det synes jo ikke når man ser på veggen forfra, men det er vel mer litt trøbbel hvis man senere skulle sette opp snekkeringer, vegghengt TV-benk osv. som da vil helle mye eller skape ganske stygge glipper å fuge.
Forsøker dere å jevne ut dette med noen form for horisontal kile bak, f.eks. 2 stk masonittstrimler oppå hverandre (OSB bak) eller bare smelle opp gipsen som den er og løse problemet i fremtiden?
Forsøker dere å jevne ut dette med noen form for horisontal kile bak, f.eks. 2 stk masonittstrimler oppå hverandre (OSB bak) eller bare smelle opp gipsen som den er og løse problemet i fremtiden?
Jeg hadde ikke eksperimentert med kiler bak gipsen da jeg ville vært mer redd for å knekke den.
Jeg ville ikke brydd meg og løst eventuelle problemer som oppsto senere. Det kanskje ikke engang blir problemer senere, så ikke bekymre deg nå. Noen mm hit eller dit ville for min del vært likegyldig.
Jeg ville ikke brydd meg og løst eventuelle problemer som oppsto senere. Det kanskje ikke engang blir problemer senere, så ikke bekymre deg nå. Noen mm hit eller dit ville for min del vært likegyldig.
Kan være klokt som du sier. Det er dog hardgips som tåler klart mer enn vanlig gips. Har jevnet ut i lodd med masonitt rundt små smyg, men en hel vegg blir en litt annen sak. Kun én vegg det handler om hvor man kan tenke seg en fremtidig vegghengt TV-benk.Dr Benz skrev:
Ah ok.
Men kontenten blir den samme. Du vil ha gipsen så jevn som mulig mot underlaget bak. I dette tilfellet OSB. Å shimse det for å få veggen til å synes rett vil jeg påstå er enormt mye arbeid for det man får. Det vil skape hulrom, og du kan gi deg på at den dagen du vil henge noe, så er det luft bak, og du risikerer å knekke gipsen istedenfor.
Men kontenten blir den samme. Du vil ha gipsen så jevn som mulig mot underlaget bak. I dette tilfellet OSB. Å shimse det for å få veggen til å synes rett vil jeg påstå er enormt mye arbeid for det man får. Det vil skape hulrom, og du kan gi deg på at den dagen du vil henge noe, så er det luft bak, og du risikerer å knekke gipsen istedenfor.
Klikk her for å svare