2.388 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Kle om element i aluminium = lim som tåler varme?
Hei,
Har et gjenvinningselement i entreen som har vært tapetsert d^_^b
Etter at jeg begynte å fjerne tapet+lim innså jeg at elementet hadde noen bulker og første tanken om å lakkere det på nytt gikk i vasken.
Så jeg tenkte man kunne kle det om med ny fin plate som blikkenslageren har bøyd til.
Man vil helst ikke ha noen synlige skruer.
Finnes det noe lim for plate/plate som tåler varmen?

Har et gjenvinningselement i entreen som har vært tapetsert d^_^b
Etter at jeg begynte å fjerne tapet+lim innså jeg at elementet hadde noen bulker og første tanken om å lakkere det på nytt gikk i vasken.
Så jeg tenkte man kunne kle det om med ny fin plate som blikkenslageren har bøyd til.
Man vil helst ikke ha noen synlige skruer.
Finnes det noe lim for plate/plate som tåler varmen?

Hvorfor legge ned så mye arbeid og penger (blikkenslagerarbeid og blikk er ikke gratis) på et gammelt element? Hvis du blander inn en blikkenslager i prosjektet, så blir det billigere å kjøpe et nytt element.
Vil ikke påstå at blikkenslagere er dyrere enn andre håndverkere, men i denne sammenhengen så passerer hans/hennes timepris (inkl. mva) hva et nytt element koster.
Kan ikke la være å være nysgjerrig: Hvorfor bry seg om et gammelt element som ikke engang er fra begynnelsen av århundreskiftet?
Vil ikke påstå at blikkenslagere er dyrere enn andre håndverkere, men i denne sammenhengen så passerer hans/hennes timepris (inkl. mva) hva et nytt element koster.
Kan ikke la være å være nysgjerrig: Hvorfor bry seg om et gammelt element som ikke engang er fra begynnelsen av århundreskiftet?
Å kutte og bøye en plate 2 ganger bør bli billigere enn et nytt element? Dvs jeg ringer dem og sier målene samt henter det når det er klart.Tyresö skrev:Hvorfor legge ned så mye arbeid og penger (blikkenslagerjobb og blikk er ikke gratis) på et gammelt element? Hvis du involverer en blikkenslager i prosjektet, så blir det billigere å kjøpe et nytt element.
Jeg vil ikke påstå at blikkenslagere er dyrere enn andre håndverkere, men i denne sammenhengen så overskrider hans/hennes timesats (ink. moms) hva et nytt element koster.
Kan ikke la være å være nysgjerrig: Hvorfor bry seg om et gammelt element som ikke engang er fra begynnelsen av forrige århundre?
Jeg har et splitt nytt element stående i garasjen som skulle opp som jeg har kjøpt av en VVS-grossist. Men en bekjent rørlegger sa at mitt eksisterende supergamle aluminiumelement varmer opp til en halv gang mer enn det nye. Og det er grunn god nok for meg fordi jeg kan spare mye energi.
Virker det mer forståelig nå?
Dette gjenvinningselementet er det eneste jeg har og holder hele huset varmt bortsett fra når det er som kaldest. Å bytte til et element som ikke er like effektivt slik at jeg trenger å bruke elektriske ovner mer er dumt. I de andre rommene sitter det elektriske ovner og i tillegg har jeg en LLVP. Mao trenger jeg å få ut så mye varme som mulig slik at jeg bare trenger å bruke elektrisk oppvarming når det er som kaldest.
Ja, det finnes varmebestandig lim. Det brukes bl.a. for å lime kjøleribber på halvlederkomponenter i datamaskiner etc. Dra til byggevarehandelen og spør, har for meg at jeg har sett det på clas ohlsson også.
Tenk dog på at du endrer elementets varmeledningskapasitet når du legger på et ekstra lag med plate. Jeg har ingen anelse om hva det skulle innebære, men det føles som om det blir dårligere. Du kanskje skulle tenke elementsbeskyttelse i stedet?
Tenk dog på at du endrer elementets varmeledningskapasitet når du legger på et ekstra lag med plate. Jeg har ingen anelse om hva det skulle innebære, men det føles som om det blir dårligere. Du kanskje skulle tenke elementsbeskyttelse i stedet?
De blir åpent oppover og en halv mm metall rundt om burde ikke forverre det så mye.rokka skrev:Ja, det finnes varmebestandig lim. Det brukes bl.a. for å lime kjøleribber på halvlederkomponenter i datamaskiner osv. Dra til byggevarehandelen og spør, har for meg at jeg har sett det på clas ohlsson også.
Tenk dog på at du endrer elementets varmeledningsevne når du legger på et ekstra lag med metall. Jeg har ingen anelse om hva det vil innebære, men det føles som at det blir dårligere. Du kanskje burde vurdere et elementbeskyttelse i stedet?
Men ja kan ta feil.
Kommer til å teste med metall da de bare koster rundt 300 kr, så får man se.
Du mener et elementbeskyttelse i tre?
Det om noe må forverre varmeledningsevnen?
Sett litt rundt og mange har sagt akkurat det.
Men selvsagt er mange av dem pene.
Klikk her for å svare