Hei!

Jeg holder på å planlegge å bygge en frittstående klatrestativ i svigermors hage. Festlig prosjekt. Har to spørsmål akkurat nå:

1. Jeg tenkte at basen skal være 3,6x3,6 m for å passe med 3 kryssfinerplater i bredden og at svampen skal være rundt 3,3 m høy. Hvor mange søyler tror dere trengs? Holder det med en i hvert hjørne, eller skal man legge til fire til? Jeg tenkte å bruke 2 stk 45x220 lekter til bæring. Tenkte å støpe egne søyler til frostfri dybde. Anbefalt diameter på sylindrene?

2. Det trengs minst en 19 mm tykk kryssfiner. Hvilken tror dere fungerer best? Det må jo være en bestandig, laget for utendørs bruk og tåle punktbelastning. Kanskje billigere og enklere å lime sammen to? Ser at det finnes for eksempel forskalingsfiner av poppel, men har dessverre ingen erfaring med slikt. Det vil jo kanskje trenges 20 plater, så det er jo fint om det ikke koster altfor mye...

Har nå etter å ha lest litt innsett at det kanskje er best å kjøre med 4 plinter per side. Dvs totalt 12 stk.

K klevang skrev:
Hei!

Jeg holder på å planlegge å bygge en frittstående klatrestativ i svigermors hage. Festlig prosjekt. Har to spørsmål akkurat nå:

1. Tenkte at basen skal være 3,6x3,6 m for å passe med 3 kryssfinerplater i bredden og at soppen skal være rundt 3,3 m høy. Hvor mange plinter tror dere trengs? Holder det med en i hvert hjørne, eller skal man legge til fire til? Jeg tenkte å bruke meg av 2 stk 45x220 bjelker til bærelinje. Tenkte å støpe egne plinter til frostfri dybde. Anbefalt diameter på sylindrene?

2. Det trengs minst en 19 mm tykk kryssfiner. Hvilken tror dere fungerer best? Det må jo være bestandig, laget for utendørsbruk og tåle punktbelastning. Kanskje billigere og enklere å lime sammen to? Ser at det finnes for eksempel forskalingsfiner av poppel, men har dessverre ingen erfaring med slike ting. Det vil jo trenges kanskje 20 stk plater så det er jo greit om det ikke koster altfor mye...

F
Forskalingstynne klarer seg jo bra utendørs, om hull og kanter overflatebehandles så er det enda bedre. Glatte og glatte, ganske lette å holde rene på grunn av det, men det er ikke det billigste plate materialet.

Jeg kom over et stort parti brukte (110 stk) for i sammenhengen ingen penger i det hele tatt via et utleiefirma. Hadde typ vært brukt til støping en gang.

• Liker
klevang
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.