Hei, har vært i kontakt med noen forskjellige håndverkere og fått ulike bud angående en vegg som skal rives (flyttes). All hjelp mottas med takk.

Spørsmålet gjelder veggen merket rød.

De blå strekene symboliserer tenkt ny vegg.

huset er bygd -35

Tegning av husfasade og seksjon fra 1935, med mål i cm. Viser eksisterende vegg og områder for ny planlagt vegg, angitt med røde og blå markeringer. Tegning av husets planløsning fra 1935, med en rød markert vegg som skal flyttes og blå streker som viser planlagt ny vegg. Blåkopi av husplan fra 1935 med markerte linjer for nåværende og planlagte vegger, inkludert områder som kjøkken, hall og stue. Gulnet tegning av et hus fra 1935. Rød linje markerer en vegg som skal flyttes, blå linjer viser ny planlagt veggplassering.

• Plantegning av en etasje med markert rød vegg for riving og blå streker for planlagt ny vegg. Bygning datert til 1935.
Den røde veggen inneholder sannsynligvis støtteben til takstolene. Antageligvis må disse avveksles på en eller annen måte for at veggen skal kunne fjernes. Man trenger å vite mer om takstolene for å kunne si noe sikkert. Tegningen er litt uklar på det punktet. Kan du måle opp takstolene så vil det gjøre det lettere. Gjerne oppgi snøsone også.

Bygningstegning av østfasade med håndskrevne målinger 750 og 500 markert i rødt.
var det så du mente med å måle opp?

Planløsning av en overetasje med merking av rom som alkove, soverom, hall, balkong og trapp, fra en gammel byggetegning. Slik så planløsningen av overetasjen ut på opprinnelsestegningen.

Gulnet plantegning av første etasje med rommarkeringer som verksted, kontor, butikk og trapp. Skala 1:100. Og dette var underetasjen. Om det kunne hjelpe saken.

Ser ut til å være i snølast sone 3 ifølge Boverkets kart.

Jeg skulle også gjerne vite tverrsnittsmålene på takstolenes høyben.

Ja det føles jo logisk :)

180x70

takk for at du tar deg tid.

Ser man på dine tegninger ser det ut som det aldri har vært noen støtteben. Det understøttes av at høybena tåler maks snølast uten støtteben. Jeg tror at du kan gjøre den forandringen du har tenkt.

Er det et gammelt skomakeri?

Ser nå at jeg har rotet det til noe. Bildet der jeg har skrevet målene på hanebjelken og støtteben er fra en forslagstegning på endringer som aldri ble gjennomført. Det er kun planløsningen på de to nederste bildene som er fra opprinnelsestegningen.

Mitt hus og nabohuset ble bygget i samme tid av samme familie. Har hørt at det har vært skomakerivirksomhet i ett av husene. Hva får deg til å tro at det var skomakeri akkurat her? Verkstedet?

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle for min utregning. Typisk skomakeri med butikk og verksted like store.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.