Kan denne luken ha såkalt asbestpapp? I selve ventilasjonsgangen synes ingen eternittkanal så vidt jeg kan se, eller?

• En hånd åpner en ventilasjonsluke med mørk farge, mulig asbestpapp, over en toalettcistern i et gult rom.
M MalinStr skrev:
Kan denne luken ha s k asbestpapp? I selve ventilasjonsgangen synes ingen eternittkanal så vidt jeg kan se, eller?

• Åpen lufteventil med skitten innside, støv og rester. En lysstråle lyser opp området fra toppen, og en kjede henger langs kanten på venstre side.
Svar nei, bank på den så blir det en metallisk lyd, pleier å være av støpegods.

• Liker
MalinStr
  • Laddar…
Staffans2000
Akkurat. Som du selv ser, finnes det ingen asbest der. Eldre varianter av samme ventil var isolert med en asbestplate på innsiden. Vanligvis er den for lengst borte pga. at platen med tidens tann slites bort.

Staffans

BigR
Jeg har denne i garasjens avtrekk. Bevarer den i aktiv tjeneste som kulturminne. Det er vanskelig å få tak i ekte asbestpapp nå for tiden ;)
Gammel ventilasjonsspjeld med asbestpapp brukt i garasje, plassert som et kulturminne.

• Liker
MalinStr og 3 andre
  • Laddar…
Jeg har noen i drift med papp på........sitter vel i kjelleren til fyrrommet tror jeg.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Akkurat. Som du selv ser, finnes det ingen asbest der. Eldre varianter av samme ventil var isolert med en asbestskive på innsiden. Vanligvis er den for lengst borte pga. at platen over tid er slitt bort.

Staffans
Denne er fra 60-tallet så det kunne ha vært der.

Staffans2000
M MalinStr skrev:
Denne er fra 60-tallet, så det kunne ha funnes der.
Sikkert. Men med tidens tann har isolasjonsplaten, spredt for vinden.

Staffans

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.