6.767 lest ·
29 svar
7k lest
29 svar
Kjøpe dør. Hva trenger jeg å tenke på?
Nå glir vi bort fra emnet, men dette er likevel litt interessant, vi satte selv OSB + gips som store deler av kjøkkenet henger på, og det fungerer supert! Hvorfor velger man plywood som er minst dobbelt så dyrt? Jeg vet forskjellen på platene, men ser ikke helt gevinsten som veggmateriale bortsett fra om det havner på overflaten der man skal male det, noe som ofte ikke er tilfelle.I Installation skrev:
For øvrig skal TS selvfølgelig stille alle disse spørsmålene til snekkeren.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
OSB funker. Så inneholder den mer skit enn plywood. Det er en av grunnene.I Ironside skrev:Nå glir vi bort fra emnet men dette er likevel litt interessant, vi satte selv OSB + gips som store deler av kjøkkenet henger på og det fungerer supert! Hvorfor velger man plywood som er minst dobbelt så dyrt? Jeg vet forskjellen på platene men ser ikke helt gevinsten som veggmateriale mer enn om det havner på overflaten der man skal male det, noe som ofte ikke er tilfellet.
For øvrig skal TS selvfølgelig stille alle disse spørsmålene til snekkeren.
Det er ikke uvanlig at større kunder ofte foreskriver nettopp plywood i prosjekt da den har noe bedre egenskaper enn osb samt oftest har høyere miljøklassifisering og sporbarhet i innhold.
Begge består av tre og lim, og bæreevnen ser ikke ut til å skille mer enn noen kg når det kommer til festing med skruer eller ekspansjon? OSB burde være mye vennligere miljømessig med tanke på at det ikke kreves hele fine treplater?I Installation skrev:
Hva er det for dritt man sikter til? Noe som skulle bli helseskadelig når det sitter bak gips?
Kryssfiner har absolutt sine fordeler, det er perfekt om man trenger en fin overflate, men det trengs ikke bak gips.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
tror det avhenger av at osb historisk har betydelig med bindingsmateriale i form av lim og formaldehyd. Så er plyfaen mer formstabil over tid. Osb er fattigmanns-plywood. Uttrykket Rossyplyfa er jo det osb gikk under. Det er en forskjell i å arbeide med de ulike platene. K-plyfaen har ingen høyere krav til overflate vil jeg påstå.I Ironside skrev:Begge består av tre og lim og bæringen ser ikke ut til å skille mer enn noen kg når det kommer til infestning med skrue eller ekspander? OSB burde være veldig mye mer miljøvennlig med tanke på at det ikke kreves hele fine treskiver?
Hva er det for dritt man sikter til? Noe som skulle bli helsefarlig når det sitter bak gips?
Plyfa har absolutt sine fordeler, det er perfekt om man trenger å ha en fin overflate, men det trengs ikke bak gips.
Jeg velger plywood 8-dager i uken før osb. Det er ikke kostnadsdrivende i valget heller vil jeg påstå.
det er forskjell i materialene og jeg har nok litt fordommer da jeg mislikte å arbeide med osb. Så er det som sagt ingen tilfeldighet at mange eiendomseiere heller betaler ekstra for plywood.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Enig, en lydisolert dør er å foretrekke.I Ironside skrev:Hvorfor spør du ikke din håndverker? Han vet nøyaktig hva som trengs.
- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Terskel?
Monteringsdetaljer som innfesting, radiatorer m.m. bør håndverkeren stå for.
Når det gjelder utformingen av døren, kjøper man vanligvis i samme stil som øvrige huset, men det er naturligvis opp til deg selv å avgjøre. Man må også vurdere om man vil ha en lydisolert dør, fylt dør, massiv dør eller bare en pappdør. Hvordan vet man? Man drar til butikken eller surfer rundt på produsentenes nettsider.
Ikke glem trykket (håndtak), foreslått liknende som i øvrige huset.
Absolutt, det finnes forskjell men bak gips ser jeg fortsatt ingen funksjonell grunn til å koste på seg plyfa framfor OSB. Jeg foretrekker eik men det betyr jo ikke at jeg setter lekter av eik i veggene.I Installation skrev:
Fordelen jeg muligens kan se er at plyfa har en tettere overflate så kanskje er det bedre på å stoppe lydbølger men sannsynligvis er det marginal forskjell når gips og isolasjon er montert.
Kjenner du til noen faktisk funksjonell fordel med plyfa over OSB bortsett fra at den har noe høyere bæreevne? Og såklart at du foretrekker å jobbe med dem.
Lydisolert er nice men det krever ikke bare en fylt\massiv -dør, den må også være lufttett, får man til det så blir forskjellen enorm! Man må dog tenke på ventilasjonen, har huset avtrekk eller selvtrekk så pleier dørene å ha ventilerte terskler og dette rimer dårlig med lydisolering. Muligens kan man komme rundt dette hvis man har f.eks. FTX system til samtlige rom eller så nøyer man seg med å bare lydisolere litt. Hvis ikke annet er det en helt annen følelse i en fylt\massiv dør.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
I Ironside skrev:Absolutt, det finnes forskjell, men bak gips ser jeg fortsatt ingen funksjonell grunn til å koste på seg plywood fremfor OSB. Jeg foretrekker eik, men det betyr jo ikke at jeg setter stendere av eik i veggene.
Fordelen jeg muligens kan se er at plywood har en tettere overflate, så kanskje er det bedre til å stoppe lydbølger, men sannsynligvis er det marginal forskjell når gips og isolasjon er montert.
Kjenner du til noen faktisk funksjonell fordel med plywood over OSB utover at den har noe høyere bæreevne? Og selvfølgelig at du foretrekker å jobbe med dem.
Å sammenligne osb/plywood kontra furu/eik er ganske skjevt. Men sånn er det nå. Osb inneholder mer formaldehyd og i enkelte tilfeller isocyanat lim. De importeres også ofte. I dag er det viktig å holde nede miljøpåvirkningen i byggeprosessen samt at arbeidsmiljøet for yrkesfolket skal være bra.I Ironside skrev:Begge består av tre og lim, og bæreevnen ser ikke ut til å skille mer enn noen kilo når det kommer til innfesting med skruer eller ekspansjon? OSB burde være veldig mye vennligere miljømessig med tanke på at det ikke kreves hele fine treplater?
Hva er det for dritt man sikter til? Noe som skulle bli helseskadelig når det sitter bak gips?
Plywood har absolutt sine fordeler, det er perfekt hvis man trenger å ha en fin overflate, men det trengs ikke bak gips.
Funksjonelt er det formstabilitet, og plywooden er noe bedre i strekkfastheten. Derimot er det sjelden man trenger å henge panservogner på veggen. Så kan plywood brukes som innbruddssikring i enkelte konstruksjoner. Vet ikke heller om osb får brukes i branncellevegger, det får derimot plywood.
Osb koster 100 kroner kvadraten pluss/minus, plywood 150 omtrent. En vegg koster omtrent 900 kroner kvadraten med dobbel gips. Gjør du osb lander du på 1000 og plywood 1200.
Tiden står for 800 kroner. Poenget er at det ikke er et kostnadsdrivende valg.
Byttet samtlige dører i huset til 3 speil dører, kan ikke påstå at rengjøringen ble mer omfattende men vi har generelt ganske rent hjemme. Samler det seg støv, så ville det i så fall være på de horisontale sporene (6 stk) og de er enkle å ta med støvsuger eller støvkost. Jeg kan dog bare huske at jeg har gjort det typ én gang på 3-4 år på et par av dørene.B Bopåzoo skrev:
Når det gjelder skapdører på kjøkkenet, så valgte vi likevel glatte siden her blir det mer klissete, veldig fint å kunne tørke av raskt og enkelt. Dessverre valgte vi Höganäs Biselado fliser som ikke er glatte, hadde vært klart enklere med glatte også her men det går med litt ekstra jobb.
Selvfølgelig blir dette en høyest personlig preferanse men i vårt hus så foretrekker vi glatte overflater der det blir mye kliss som på kjøkkenet, andre steder får utseendet komme først.
Når jeg ser på vår lokale Hornbach så koster den billigste OSB-en 270 kr (11x1197x2500mm), den billigste plywooden koster 399 kr (12x1200x2500).I Installation skrev:
Så et rom som er 12 x 6 m (5+5+10+10 plater) koster
OSB : 8 100 kr
Plywood : 11 970 kr
Det er så fall nær 50% dyrere, ser det riktig ut?
Du snakker om miljøaspektet, så dagens OSB inneholder fortsatt skrot som er helseskadelig (også ECO versjonen?)? Må ikke OSB være mye lettere for naturen å produsere? Det kreves ingen hele fine treskiver?
Går ikke støvsuge opp fuktig støv som det blir på badet. I mitt hus har jeg gamle dører med masser av tette spor. Heldigvis har jeg synsfeil og bruker ikke briller/linserI Ironside skrev:Byttet samtlige dører i huset til 3 speil dører, kan ikke påstå at rengjøringen ble mer omfattende men så har vi generelt ganske rent i hjemmet. Samles det støv så ville det vært på de horisontale sporene(6 stk) og de er enkle å ta med støvsuger eller støvkost. Jeg kan dog bare huske at jeg gjorde det typ en gang på 3-4 år på et par av dørene.
Når det gjelder skapdører på kjøkkenet valgte vi dog glatte fordi her kladdes det mer, virkelig deilig å kunne tørke av raskt og enkelt. Dessverre valgte vi Höganäs Biselado fliser som ikke er glatte, hadde vært klart enklere med glatte her også men selvfølgelig går det med litt ekstra arbeid.
Selvfølgelig blir dette en høyst personlig preference men i vårt hus så foretrekker man glatte flater der det kladdes mye f.eks kjøkkenet, øvrige steder får utseende komme først.
Aha, vi har nok aldri såpass fuktig på badet. Jeg har dog sett bekjente som har speildører på toalettet og som har fått fuktskader slik at malingen har sluppet akkurat der man kan tenke seg støv ville legge seg, så jeg kan absolutt se at det kan være et problem. Skulle gjette på at deres ventilasjon på badet er dårlig eller så er vår ekstremt effektiv.B Bopåzoo skrev:
Med så mye annet, man må gå for det som passer en selv funksjons- og utseendemessig. Selv om man generelt ikke bør blande forskjellige design så går det naturligvis an, noen ganger er funksjonen viktigere.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
4000 er penger selvsagt. Iofs ikke mye i et rom på 96 kvadrat eller da 60 kbm veggflate med en merkostnad på 70 kroner kvadraten. Men men så tenker jeg.I Ironside skrev:Når jeg ser på vår lokale Hornbach så koster den billigste OSBn 270 kr (11x1197x2500mm), den billigste kryssfiner koster 399 kr (12x1200x2500).
Så et rom som er 12 x 6 m (5+5+10+10 plater) koster
OSB : 8 100 kr
Kryssfiner : 11 970 kr
Det er så fall nær 50% dyrere, ser det riktig ut?
Du snakker om miljøaspektene, så dagens OSB inneholder fortsatt søppel som er helseskadelig (til og med ECO versjonen?)? Må ikke OSB være mye lettere for naturen å produsere? Det kreves ingen hele fine treplater?
Jeg sjekket faktisk limene og i dag er osb betydelig bedre enn den har vært. Det er jo bra. Deretter har vel osb den fordelen at man bruker restmateriale, noe som er bra. Det kreves mer energi å produsere den slik jeg forstod det.
Kvalitetsmessig så var kryssfiner bedre med hensyn til fuktighet og den har 2-4 ganger bedre bøyemotstand.
det var også forskjeller avhengig av om man hadde klasse 1,2,3 eller 4 på osb:n 2 virker å være vanlig osb.
Får jeg velge ville jeg valgt spontet 600 kryssfiner, men den er enda dyrere og er vel bra på metallstenderkonstruksjoner og når man kjører mengder. Ikke noe for hjemmefikseren å tukle med da man ikke regner med arbeidskostnaden.
Sist redigert:
Klikk her for å svare