6.763 lest ·
29 svar
7k lest
29 svar
Kjøpe dør. Hva trenger jeg å tenke på?
Side 1 av 2
Skal bygge en innervegg (snekkeren skal). Skal kjøpe en innerdør. Er det noe merke på dør som man ikke skal kjøpe? Er det stygt med en innerdør som har 3-speil? Eller skal man ha glatt dør?
Jeg kan ingenting om sånt her så jeg vil gjerne vite på forhånd hva jeg skal spørre etter når jeg kommer til butikken. Hva trenger man å kjøpe utover døren? Karm? Mer? Må man ha terskel?
Hvordan er det med dørlister? Kjøper man det samtidig som man kjøper dør? Må dørlister være i samme stil som listene som rommet skal ha? Eller går det an å kjøpe i ettertid? Hvordan gjør dere?
Jeg skulle gjerne ha denne: https://www.hornbach.se/p/innerdorr-klassisk-kompakt-3-spegel-vit-9x21/5842214/
Jeg kan ingenting om sånt her så jeg vil gjerne vite på forhånd hva jeg skal spørre etter når jeg kommer til butikken. Hva trenger man å kjøpe utover døren? Karm? Mer? Må man ha terskel?
Hvordan er det med dørlister? Kjøper man det samtidig som man kjøper dør? Må dørlister være i samme stil som listene som rommet skal ha? Eller går det an å kjøpe i ettertid? Hvordan gjør dere?
Jeg skulle gjerne ha denne: https://www.hornbach.se/p/innerdorr-klassisk-kompakt-3-spegel-vit-9x21/5842214/
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Døren er ok, ikke glem å kjøpe karmen til. Med karmen kan terskel eller terskelplate være inkludert. Det kommer litt an på. Fôrlister på inn- og utside kan du kjøpe samtidig. Det går med 6*220 typ.M Förstagångsköparen skrev:Skal bygge en innervegg (snekkeren skal). Skal kjøpe en innerdør. Er det noe merke på dør som man ikke skal kjøpe? Er det stygt med en innerdør som har 3-speil? Eller skal man ha glatt dør?
Jeg kan ingenting om sånt her så jeg vil gjerne vite på forhånd hva jeg skal spørre etter når jeg kommer til butikken. Hva trenger man å kjøpe utover døra? Karm? Mer? Må man ha terskel?
Hvordan er det med dørlister? Kjøper man det i samme slengen som man kjøper dør? Må dørlister være i samme stil som listene rommet skal ha? Eller går det an å kjøpe i etterkant? Hvordan gjør dere det?
Jeg skulle ønske å ha denne: [lenke]
du skal også ha enten programskruer eller adjufix. Det går med vanlige skruer også dersom man er dyktig. Da kreves kiler. Minst 16 stykker sponkiler. Kanskje en eller to til avhengig av om man må kile slik at man får overstykke i vater.
Du trenger å vite hvor tykk veggen vil bli for å kunne velge riktig karm. Karmer finnes i tre forskjellige tykkelser. Lister er vel bra om snekkeren kan sette opp, på den annen side om han kjøper material til veggen kan han vel kjøpe lister også.
Når det gjelder utseende, pleier man vel å velge lister og dør i stil med øvrige dører i huset.
Når det gjelder utseende, pleier man vel å velge lister og dør i stil med øvrige dører i huset.
Oi, satan så mange greier. Snekkeren sa at han kan kjøpe materialet til å bygge veggen og at jeg kan kjøpe døren selv så jeg får den jeg vil ha. Kanskje jeg burde høre med ham om alle disse tingene før jeg kjøper, hva? Han har kanskje noen skruer og ting som jeg ikke trenger kjøpe?I Installation skrev:Døren er ok, husk å kjøpe karmen til. Med karmen kan terskel eller terskelplate være inkludert. Det avhenger litt. Fôrlister på inn- og utsiden kan du kjøpe samtidig. Trenger 6*220 typ.
Du skal også ha enten programaskruv eller adjufix. Det går med vanlige skruer også hvis man er flink. Da kreves kiler. Minst 16 stk. sponkiler. Kanskje én eller to til avhengig av om man må kile for å få overstykket i vater.
Bra at du nevnte det med tykkelsen! Jeg har ikke snakket med snekkeren om hvor tykk veggen skal være nøyaktig. Men jeg antar at standard er 45mm bred? Eller?D Dublin skrev:Du trenger å vite hvor tykk veggen kommer til å bli for å kunne velge riktig karm. Karmer finnes i tre forskjellige tykkelser. Lister er vel bra om snekkeren kan sette opp, men på den andre siden, hvis han kjøper materiale til veggen kan han vel kjøpe lister også.
Angående utseende så pleier man vel å velge lister og dør i stil med øvrige dører i huset.
Innerdører har jo standardmål nå til dags. Er det ikke enklest å bli enige med snekkeren om bredde og høyde på døren og be ham kjøpe karm, lister og skruer og montere karmen? Så kjøper du dørbladet du vil ha senere.
Kjempebra idé! Kommer nok til å spørre ham om dette, så kan man bare hakke i døren senere. For dørblad er selve døren?D Dublin skrev:
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Standardkarmen er
Andre mål på veggen krever enten et karmtillegg, klakkfôr eller saling.
8x21 eller 9x21 fungerer da er dørbladet rundt 70 henholdsvis 80 cm. Karmtykkelse finnes som 68, 93 eller 118 mm. Motsvarer 45regel 1 lag gips/side for 63. For 98 er det 70 regel 1 gips/side eller 45 regel dobbel gips. 118 er 95 regel enkel gips eller 70 dobbel gips.D Dublin skrev:
Andre mål på veggen krever enten et karmtillegg, klakkfôr eller saling.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
Hva har dine andre dører?M Förstagångsköparen skrev:
Det pleier å se penest ut om alle har samme bredde, i det minste alle som man kan se samtidig.
Det er vel mer vanlig nå til dags at man bruker OSB+gips enn dobbelt gips.I Installation skrev:Standardkarmen er
8x21 eller 9x21 funker da er dørbladet rundt 70 henholdsvis 80 cm. Karmtykkelse finnes som 68, 93 eller 118 mm. Tilsvarer 45regel 1 lag gips/side for 63. For 98 er det 70 regel 1 gips/side eller 45 regel dobbelt gips. 118 er 95 regel enkel gips eller 70 dobbelt gips.
Andre mål på veggen krever enten et karmat tillegg, klakkfôr eller foring.
Hvorfor spør du ikke din håndverker? Han vet nøyaktig hva som trengs.
- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Terskel?
Monteringsdetaljer som innfesting, kjøler osv. er det nok håndverkeren som står for.
Når det gjelder utformingen av døren så kjøper man vanligvis med samme stil som resten av huset, men det er selvsagt helt opp til deg selv å avgjøre. Man må også vurdere om man vil ha lydisolert dør, fylt dør, massiv dør eller bare en papirdør. Hvordan vet man? Man drar til butikken eller surfer rundt på produsentenes nettsider.
Ikke glem vrider (håndtak), foreslått lignende som i resten av huset.
- Mål?
- Karm (tykkelse)?
- Terskel?
Monteringsdetaljer som innfesting, kjøler osv. er det nok håndverkeren som står for.
Når det gjelder utformingen av døren så kjøper man vanligvis med samme stil som resten av huset, men det er selvsagt helt opp til deg selv å avgjøre. Man må også vurdere om man vil ha lydisolert dør, fylt dør, massiv dør eller bare en papirdør. Hvordan vet man? Man drar til butikken eller surfer rundt på produsentenes nettsider.
Ikke glem vrider (håndtak), foreslått lignende som i resten av huset.
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg
Kan så være men det bygger like mye så det er det samme. Personlig bruker jeg ikke OSB, tar heller plywood.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
Huseier
· Stockholm
· 715 innlegg