17.878 lest ·
56 svar
18k lest
56 svar
kjøpe byggematerialer i utlandet?
HeiIdefix skrev:
Sjekk www.wood-me.com og søk på hva du vil samt hvilke land, priser får du raskt når det gjelder Baltikum
;D
Har funnet et bra fraktfirmablofeldt skrev:
www.hrx.se sjekk gjerne med priser, har bekjente som var veldig fornøyd
Kanon tråd....
Man bygger jo selv hus i løsvirke i nYnäshamn og dum som man er så har jeg enda ikke forstått at det går an å ta fergen til Polen
Men nå tenkte jeg å ta tak i det, nå når det begynner å bli tid for hvitevarer fliser/gulv osv osv..
Er det noen som har eller kan finne en bra butikk rundt Gdansk som selger hvitevarer?
//
Nicklas
Man bygger jo selv hus i løsvirke i nYnäshamn og dum som man er så har jeg enda ikke forstått at det går an å ta fergen til Polen
Men nå tenkte jeg å ta tak i det, nå når det begynner å bli tid for hvitevarer fliser/gulv osv osv..
Er det noen som har eller kan finne en bra butikk rundt Gdansk som selger hvitevarer?
//
Nicklas
8) Jajamensan, slik fungerer det.Plumber_boy skrev:
1. Du må ha et firma som er momsregistrert.
2. Det utenlandske firmaet du handler fra må også være momsregistrert (=skatteregistrert) i sitt hjemland.
3. De har da et såkalt VAT-nummer. I f.eks. Polen begynner nummeret med PL + 10 sifre.
4. Når du har fått deres VAT-nummer sjekker du dette via Internett på VIES (VAT Information Exchange System), slik at det er et gyldig nummer du har fått.
5. Når de så fakturerer deg skal de ikke legge på noen moms på prisen.
6. Du rapporterer deretter kvartalsvis til skattemyndigheten de VAT-nummer du har handlet med og til hvilket beløp.
:
Immobil du skrev
Hvordan får du fakturaen da, eller mener du en kvittering uten moms.
Eller mener du at du skal få en faktura til selskapet i Sverige.
Og hvordan blir betalingen da. Før levering eller etter levering.
Hva gjør da skattemyndigheten? Ingenting eller beregner norsk moms?
Om du er nede i Polen må du vel betale der eller hva?
Hvordan får du fakturaen da, eller mener du en kvittering uten moms.
Eller mener du at du skal få en faktura til selskapet i Sverige.
Og hvordan blir betalingen da. Før levering eller etter levering.
Er det du som privatperson eller er det selskapet som skal rapportere til skattemyndigheten.
Hva gjør da skattemyndigheten? Ingenting eller beregner norsk moms?
Nå er det slik at jeg mest handler med Tyskland, men reglene er de samme for alle EU-landene.MP skrev:
Når jeg handler gjør jeg det mot faktura som sendes til meg når varen er levert.
Kontantkjøp har jeg ennå ikke testet, men det burde fungere på samme måte. Dvs. de skal ikke belaste meg landets moms.
Mitt selskap rapporterer innkjøpene til Skattemyndigheten. De kontrollerer antagelig bare om jeg har oppgitt gyldige VAT-nummer, for oftest hører jeg ikke noe mer fra dem. Noen norsk moms kan de iallfall ikke belaste.
:
Flere spørsmål? ???
Åneida, noen svensk moms blir det ikke på innkjøpet og selvfølgelig har jeg da ikke noen moms å trekke fra.Plumber_boy skrev:
Men når jeg selger varen videre (i Sverige) så skal jeg legge på den svenske momsen.
Jovisst, om jeg selger varen så skal moms beregnes på både varen og mitt beskjedne påslag (=fortjeneste). Men jeg er jo ikke tvunget til å selge den. Jeg kan jo tilby varen til en kunde som vareprøve.Plumber_boy skrev:
:
Her har dere en side fra Tyskland hvor dere kan bestille designede WC, badekar, blandebatteri for ca ½ prisen. har ikke testet den ennå men som det ser ut på siden så leverer de hjem til lille Sverige 
Gå inn her så kan man få hjelp http://www.polskabyggvaror.se/
Gå inn her så kan man få hjelp http://www.polskabyggvaror.se/
Min erfaring er at man ikke kan ta med seg nok tunge ting som fliser parkett mm på en personbil med tilhenger for å få noen reell lønnsomhet i det når man har regnet bort reise opphold mat mm, blir derimot forskjell på enkelte lettere ting.
En annen viktig faktor er kvalitet! jeg tør nok å sverge på at den russiske/polske isolasjonen f.eks. IKKE gir samme isoleringsverdi i samme tykkelse som den svenske motparten.
Når det gjelder polske vinduer så finnes det flere "importører" i Norge og min erfaring er at vi med bedriftsrabatter riktignok betaler like lite for vinduene av importør her hjemme som vi ville fått gjøre over disk i Polen..
Naturligvis kommer saken i et annet lys om man skal ha store volumer av noe så man kan fylle opp en eller flere containere og sende hit..
En annen viktig faktor er kvalitet! jeg tør nok å sverge på at den russiske/polske isolasjonen f.eks. IKKE gir samme isoleringsverdi i samme tykkelse som den svenske motparten.
Når det gjelder polske vinduer så finnes det flere "importører" i Norge og min erfaring er at vi med bedriftsrabatter riktignok betaler like lite for vinduene av importør her hjemme som vi ville fått gjøre over disk i Polen..
Naturligvis kommer saken i et annet lys om man skal ha store volumer av noe så man kan fylle opp en eller flere containere og sende hit..
Klikk her for å svare