Hei,

Vi er i ferd med å bygge hus, og lurer på om det kunne vært fordelaktig å kjøpe byggematerialer som fliser og kakel i utlandet og frakte hjem (via egen lastebil). Er det noen som vet et sted hvor man kan sammenligne priser eller har erfaringer?

Takk på forhånd

Er det virkelig ingen som tidligere har tenkt i disse baner eller har noen erfaringer?  ???

Det har jo til og med vært med på "Uppdrag granskning" om de skyhøye prisene i Sverige......

Hei Blofelt,
Jeg har erfaring med dette og har delt mine erfaringer i andre tråder som du kan se gjennom hvis du vil. Ta gjerne kontakt hvis du har noen spørsmål senere.

mvh
David

Hei

Jeg tenker i de baner. Jeg har sjekket ganske mye på utvalget i Polen, og det er nok der jeg kommer til å kjøpe materialet til det kommende husbygget. Det er en del penger å spare på å handle varer fra "øststatslandene".

Hittil har det oppstått to spørsmålstegn for min del:

1: Jeg kan ikke polsk. En bekjent av meg har hjulpet meg med den biten, og vi har kommet et godt stykke på veien.

2: Transporten. Når vi så i høst hva det ville koste å få en lastebil til Stockholm fra Polen, var den muntlige prisen ca. 9000:-. Når vi i mars fikk et tilbud på materialet og deretter skulle bestille transport, kostet det plutselig ca. 15000:- ??? Det skal sies at materialleverandøren ikke har med transporten å gjøre, det er et uavhengig transportselskap. Nå vet jeg ikke hvorfor det er like dyrt å bestille frakt fra Sverige som fra Polen. Nå har ikke min polske bekjent hørt seg rundt blant flere transportører siden jeg ligger etter med forarbeidet. Men selv om jeg nå betaler 15000:-/lastebil, er det fortsatt VELDIG MYE BILLIGERE enn hva tilsvarende materiale koster i Sverige.

Vi skal forhåpentligvis sjekke flere transportalternativ neste uke.

Jeg vil være litt forsiktig med den infoen jeg gir MEN når alle tråder er knyttet og bestillingene er gjort, kommer jeg tilbake. Alt for å IKKE spre feil/uriktig info. Ha tålmodighet.

Said

Said: Hvis du venter med å legge inn bestillingen din til etter 1. mai, så er Polen med i EU. Har du eget firma eller "kontakter" slipper du betale den polske momsen også ;).

Hei

Så nå har man vært i Polen og sjekket. Det ble slik:

Ferje fra Nynäshamn 24/5 kl. 18:00. Fremme i Gdansk kl. 12:00 neste dag.
Et møte med forhandleren av lettbetong. Et middelaldrende par som var veldig gjestfrie og hyggelige. De var begge utdannede ingeniører og hadde lang erfaring i bransjen.
Ville ikke engang ha håndpenger for bestillingen og de kjørte oss rundt til et par steder.
Hadde noen synspunkter på bestillingen av verktøyene. De syntes jeg hadde bestilt for mye av noe og for lite av annet.
Etter en time eller så kom to bygningsarbeidere med erfaring i å bygge i lettbetong. Jeg hadde noen spørsmål om arbeidsprosessen og de hadde noen svært verdifulle tips og forslag. De skulle også komme med et tilbud for pussing av huset.
Deretter bar det av sted til et hus som ovennevnte bygningsarbeidere har pusset. Så veldig fint ut, men som amatør er det vanskelig å vurdere kvaliteten på jobben.
Deretter dro vi til en flis- og klinkerbutikk. Der var det masse å se. Stort sortiment og fantastiske priser. Tok noen bilder og brosjyrer for videre kontakt.
Vi rakk også et besøk til en byggeplass, og også der fikk jeg både tips og ideer av forhandleren av lettbetongen.
Vårt besøk ble avsluttet med en kopp te på ferjeterminalen hvor vi gikk gjennom dagen samt fremtidig samarbeid. Vi kom frem til at før endelig bestilling blir gjort, skal jeg sende ned konstruksjonstegningene til forhandleren. Dette for en siste justering av materialmengden og eventuelle endringer eller flere tips. Ferje fra Gdansk kl. 18:00 og fremme kl. 12:00 i Nynäshamn dagen etter.

Mitt inntrykk av denne altfor korte dagen er at det ser svært lovende ut angående innkjøp av materiale i Polen. Reisen ga MYE mer enn jeg håpet på.
Min neste reise kommer til å være betydelig lengre. Da kommer jeg til å besøke et par vindusfabrikker samt flere flisbutikker, og da litt lenger fra Gdansk.
Det er riktignok et (ganske stort) hinder hvis man ikke kan polsk. Det virker som veldig få kan engelsk.
Men på den annen side, har man en bunke sedler i hånden kan man nok gjøre seg forstått.

Said
P.s: Mer info og bilder kommer på hjemmesiden

http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/bygget.html

Åh så gøy.
Håper de nyvåkne forventningene holder!

Høres veldig interessant ut... nærme nok for oss som holder til i Skåne dessuten !!

Bob_the_builder
Skåne - er dere med i EU? ;)

Japp - Danmark var med lenge før dere Norrlänningar kom med !! ;D ;D ;D

Bob_the_builder skrev:
Skåne - er dere med i EU?  ;)
Blekinge også....fordelen for oss her i f.d. Danmark, er at vi har nærhet til å handle billig. 8) Vi trenger jo ikke å krysse hele Sverige for å finne et kupp! ;D Allerede på reisekostnadene har vi spart en god del. ::) Det er t.o.m. enkelte av oss, som ikke vet hvor vi skal gjøre av alle pengene vi sparer. ;D

Bob_the_builder
Jeg sender kontonummeret mitt straks.

Bob_the_builder skrev:
Jeg sender kontonummeret mitt straks.
8) Vår danske avstamning forbyr oss å sende penger nordover. ;D

Bob_the_builder
Jeg kan komme og hente om det skal være på det viset. :)

Bob_the_builder skrev:
Jeg kan komme og hente om det skal være på det viset.  :)
Da må du komme før 12:00 i dag! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.