Vi skal rotere vårt kjøkken 180 grader, så der det nå er gipsvegg oppført ca 35 mm fra den gamle veggen med luftspalte imellom på hele den siden, skal det opp skap. Jeg ser tre muligheter:
1) Rive hele innerveggen, og fikse alt igjen. Man kan benytte anledningen til å se på strømmen, men må da gjøre om dørkarmene for den nye innerveggen.
2) Sette opp kjøkkenskapene utenpå gipsen med noen smarte festeelementer (molly) og håpe at man ikke borer i ledningene.
3) Sage ut og rive bort gipsplaten bare der skapene skal opp og sette noe mer solid enn gips (plywood, OSB). Man kan samtidig fikse litt med strømmen i veggene, og se hvordan det ser ut der, men kan beholde veggen som den er der skapene ikke skal opp.
Jeg synes alt. 3, hva synes dere?
1) Rive hele innerveggen, og fikse alt igjen. Man kan benytte anledningen til å se på strømmen, men må da gjøre om dørkarmene for den nye innerveggen.
2) Sette opp kjøkkenskapene utenpå gipsen med noen smarte festeelementer (molly) og håpe at man ikke borer i ledningene.
3) Sage ut og rive bort gipsplaten bare der skapene skal opp og sette noe mer solid enn gips (plywood, OSB). Man kan samtidig fikse litt med strømmen i veggene, og se hvordan det ser ut der, men kan beholde veggen som den er der skapene ikke skal opp.
Jeg synes alt. 3, hva synes dere?
Alt 1 synes jeg.
Men må du rive lektene også? holder det ikke med å bare ta gipsen?
1 Dels for da kan du sette opp plater og ha godt feste over hele veggen,
2 legge om strømmen og kanskje legge til noe samt tilpasse hvor du fører ut strømmen slik at du får minimalt med synlige ledninger
3 Det skal ikke være så enkelt alltid
Er vel egentlig som nr 3, men at du fjerner all gips og setter opp nye plater samt gips der. Å sage ut for hvert skap og sette inn kortling føles som om det vil ta like lang tid som å rive ned eksisterende gips og gjøre som ovenfor samt få en mer stabil vegg med godt feste overalt.
Men må du rive lektene også? holder det ikke med å bare ta gipsen?
1 Dels for da kan du sette opp plater og ha godt feste over hele veggen,
2 legge om strømmen og kanskje legge til noe samt tilpasse hvor du fører ut strømmen slik at du får minimalt med synlige ledninger
3 Det skal ikke være så enkelt alltid
Er vel egentlig som nr 3, men at du fjerner all gips og setter opp nye plater samt gips der. Å sage ut for hvert skap og sette inn kortling føles som om det vil ta like lang tid som å rive ned eksisterende gips og gjøre som ovenfor samt få en mer stabil vegg med godt feste overalt.
Det var vel mest at jeg slapp å styre med karmene, men om man holder veggen på samme avstand som den gamle, så er det vel ikke noe styr direkte. Å legge om strømmen er aldri feil, det skal opp litt lys og stikkontakter på den siden.
Hadde tenkt å fjerne all gips i et eneste stort hull på den siden, slik at skjøten kom noen cm innenfor kanten til skapene, så det ikke blir synlig skjøt bare. Synlig -> gamle gipsveggen, bjaom skapene -> ny kryssfiner.
Hvordan skal jeg gjøre der det blir synlig (tenkte vel å rulle veggene), renoveringsgips utenpå kryssfiner? Bredsparkle? Male direkte?
Hadde tenkt å fjerne all gips i et eneste stort hull på den siden, slik at skjøten kom noen cm innenfor kanten til skapene, så det ikke blir synlig skjøt bare. Synlig -> gamle gipsveggen, bjaom skapene -> ny kryssfiner.
Hvordan skal jeg gjøre der det blir synlig (tenkte vel å rulle veggene), renoveringsgips utenpå kryssfiner? Bredsparkle? Male direkte?
Er det underskapene det gjelder så setter man vel alltid en list på veggen som skapene hviler på, den fester du hensiktsmessig i veggreglene. I forkant på skapene setter man ben.
De skruene som du deretter skrur fast skapene med i veggen trenger ikke
å bære mange kilo, de sørger bare for at skapene står stille.
De skruene som du deretter skrur fast skapene med i veggen trenger ikke
å bære mange kilo, de sørger bare for at skapene står stille.
Kan du ikke dra skikkelig lange skruer, slik at du skrur gjennom den nye veggen og treffer den gamle veggen. Ellers ville jeg nok rive sette OSB+gips
Den gamle veggen som er synlig ville jeg enten
1.sparkle med gipsbruk for å deretter finsparkle.
2 "lime" fast renoveringsgipsen med gipsbruk avhengig av hvor skjev den eksisterende veggen er.
Alternativ 2 er bra hvis det er vanskelig å skru i den gamle veggen.
Den gamle veggen som er synlig ville jeg enten
1.sparkle med gipsbruk for å deretter finsparkle.
2 "lime" fast renoveringsgipsen med gipsbruk avhengig av hvor skjev den eksisterende veggen er.
Alternativ 2 er bra hvis det er vanskelig å skru i den gamle veggen.
Den gamle veggen er for det meste skorstein. Det blir nok en liten innervegg der, antagelig med råspont og gips utenpå. Holder det med renoveringsgips utenpå råspont, forresten?
Takk for alle tips!
Takk for alle tips!
Klikk her for å svare