3.221 lest ·
9 svar
3k lest
9 svar
Kjøkkenrenovering - Masonitt på veggene, hvordan gjøre det?
Hei!
Planlegger kjøkkenrenovering. Veggene mine er kledd i masonitt og innenfor det er det stående spontede plank.
Nå planlegger vi å bytte ut kjøkkeninnredningen. Trenger å spore etter litt ny elektrisitet og dermed gjøre noe med veggene.
Vil helst ikke ta tak i alle veggene, men vurderer å rive masonitten ved kjøkkenskapene og så kjøpe 3 mm hard board og spikre det opp igjen når jeg er ferdig med elektrisiteten.
Føles det helt sprøtt? Hvordan har dere andre gjort som har disse gamle trehusene som har masonitt overalt?
Planlegger kjøkkenrenovering. Veggene mine er kledd i masonitt og innenfor det er det stående spontede plank.
Nå planlegger vi å bytte ut kjøkkeninnredningen. Trenger å spore etter litt ny elektrisitet og dermed gjøre noe med veggene.
Vil helst ikke ta tak i alle veggene, men vurderer å rive masonitten ved kjøkkenskapene og så kjøpe 3 mm hard board og spikre det opp igjen når jeg er ferdig med elektrisiteten.
Føles det helt sprøtt? Hvordan har dere andre gjort som har disse gamle trehusene som har masonitt overalt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Men sett ikke opp ny masonitt, gips er et bedre alternativ.
Protte
Protte
Forståelse: Masonit er 3 mm hard board.
Personlig synes jeg at du skal gjøre som planlagt og sette opp board igjen.
Men, noen ting å tenke på når det gjelder board:
1) Den må forfuktes før den settes opp (tettspikret), ellers kan den bukle seg hvis det blir skikkelig fuktig på kjøkkenet over lengre tid.
2) Skjøtene beveger seg (krymper/sveller) så de bør dekkes av innredning eller lister.
3) Som underlag til eventuell fliser er gips bedre.
Personlig synes jeg at du skal gjøre som planlagt og sette opp board igjen.
Men, noen ting å tenke på når det gjelder board:
1) Den må forfuktes før den settes opp (tettspikret), ellers kan den bukle seg hvis det blir skikkelig fuktig på kjøkkenet over lengre tid.
2) Skjøtene beveger seg (krymper/sveller) så de bør dekkes av innredning eller lister.
3) Som underlag til eventuell fliser er gips bedre.
Denne 5 år gamle tråden hjalp meg veldig da jeg selv bygger form.
Så gjør et forsøk på å få tilbakemelding på min egen form.
Hva tror dere som kan? Vil det holde? Mest redd for bunnen da regelen nederst havnet litt vel høyt opp. Er det nok å sette inn flere klosser (45 x 70) mellom de stående reglene og kryssfineret?
Tilbakemelding mottas med takk.
Så gjør et forsøk på å få tilbakemelding på min egen form.
Hva tror dere som kan? Vil det holde? Mest redd for bunnen da regelen nederst havnet litt vel høyt opp. Er det nok å sette inn flere klosser (45 x 70) mellom de stående reglene og kryssfineret?
Tilbakemelding mottas med takk.
Er ingen ekspert på støpeformer, men hva er det du støper? Hvor kritisk er det om formen bukter litt ut nederst?
Er det masonit 3 mm eller formplyfa (12 mm)? Gjør jo stor forskjell i mothold.
Bredde og høyde, (ev lengde også)? Påvirker hvor stort trykket blir.
Er det masonit 3 mm eller formplyfa (12 mm)? Gjør jo stor forskjell i mothold.
Bredde og høyde, (ev lengde også)? Påvirker hvor stort trykket blir.
Hoho!
Såg at jeg postet i helt feil tråd.
Nåvel. Bygger form for støttemur. Høyden er maks 73 cm. Er vel bare høyden som er relevant for trykket? 12 mm forskalingskryssfiner i bjørk og 45 x 70 lekter. At det buer litt gjør ingenting, vil bare ikke at det skal kollapse!
Såg at jeg postet i helt feil tråd.
Nåvel. Bygger form for støttemur. Høyden er maks 73 cm. Er vel bare høyden som er relevant for trykket? 12 mm forskalingskryssfiner i bjørk og 45 x 70 lekter. At det buer litt gjør ingenting, vil bare ikke at det skal kollapse!
Klikk her for å svare