Hei,

vi har i løpet av de to årene vi har bodd i huset vårt hatt veldig store problemer med "luften" i soverommet. Vi har begge fått store luftveisproblemer. Huset er bygget i 1974 og består av én etasje med kjeller. Over finnes det loft med takstol av fagverk.

Etter mye anstrengelser og flere forskjellige undersøkelsesfirmaer involvert, har problemet blitt innkretset til undergulvet i soverommet. I skjøtene hos gulvsponplatene finnes det en grønnaktig sparkel. Vi har skrapet av dette, lagt det i frysepose og deretter luktet på det i nøytralt miljø. Lukter da veldig sterkt, en stikkende kjemisk lukt.

Siden jeg har tatt en såkalt kjøperansvarsforsikring via Anticimex har også de nylig vært involvert. Man boret ut en "kjerne" fra undergulvet (med sparkel på) og tok med som prøve. Jeg ønsket at prøver også skulle tas fra blindbunnen, ikke minst fordi isoleringen luktet mugg. Men undersøkeren kunne ikke kjenne noe og syntes det var unødvendig å ta med prøve fra isolasjonen. Vi har luktet og venner har luktet og er enige om at det finnes lukt.

Min fundering rundt sparkelen er at det kan (?) være kasein, men det skal vel i så fall kun felles ut ved fukt? Undersøkeren mener at det kan felles ut ved høy luftfuktighet? Jeg er skeptisk, selv om det da muligens kunne forklare hvorfor også isolasjonen i mellomgulvet lukter mugg? Isolasjonen lukter dog ikke riktig på samme måte som sparkelen, som lukter mer stikkende.

Vi opplever også en veldig tydelig mugglukt på badet, noe som undersøkeren overhodet ikke sa han kunne kjenne. Badet kunne vært det som har fuktet gulvet i det tilstøtende soverommet.

Som alle forsikringsselskaper vil man selvfølgelig helst ikke at en skade skal være erstatningsbar.

Lurer på om det finnes noen tips? eller om noen har lignende erfaring? Hjelper det (eller snarere er det tilstrekkelig) å "bare" bytte ut undergulvet i soverommet? eller er det sannsynlig at emisjonene har satt seg også i øvrig materiale?

Buggaren

Hei,

Jeg vet jo ikke sikkert om det er proteinhaltig sparkel, selv om det heller mot det. Det ville vært veldig interessant om noen har erfaring med sanering, hvordan lukten "setter" seg, hvor mye som må byttes osv.

Buggaren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.