Jeg har teglvegger i kjelleren, sokkel, som i dag er pusset med en puss (som ikke er så bra) fra 1942, noe som gjør at det faller i smuler. Rommene som nå har puss skal nå bli soverom, så nå tenkte jeg å banke ned pussen.
Mitt spørsmål er; skal jeg pusse opp veggene eller kan man kle dem med noe annet?
// Petra
Mitt spørsmål er; skal jeg pusse opp veggene eller kan man kle dem med noe annet?
// Petra
Sett fra et fuktperspektiv så er det et sikkert kort å pusse veggene igjen og male med passende maling. Ingenting kan mugne eller ødelegges.
Et annet alternativ er jo å montere noe plate materiale på plåtregler. En litt større jobb kanskje, men som kan ha sine fordeler.
Et annet alternativ er jo å montere noe plate materiale på plåtregler. En litt større jobb kanskje, men som kan ha sine fordeler.
Tenkte akkurat å sende et spørsmål om gipsputs! Det ser ut til å være bra og lettanvendelig 
Spørsmålet er da om det går an å tapetsere over det?
Siden to av kjellerrommene skal bli soverom, vil jeg ha muligheten til å sette opp tapet.
// Petra
Spørsmålet er da om det går an å tapetsere over det?
Siden to av kjellerrommene skal bli soverom, vil jeg ha muligheten til å sette opp tapet.
// Petra
tapetser ikke i kjelleren, tapetlim + tapet = organisk materiale = muggrisiko
+ at den personen som kjøper huset etter dere (eller dere selv) kommer til å banne som sat_n om dere skal fjerne det (harj selv gjort det (bannet ;D )
om du nå skal tapetsere så er det stålregel og gipsplater som gjelder... (luftspalte etc)
gipspuss er lett å jobbe med, jeg har bare smelt på det og så latt det tørke... så revet av de verste kantene med stålsparkelen... så malt med hvit latex en gang (latex puster, men ta en annen maling om du har merket av fuktproblemer tidligere, hva det nå heter?)
(edit) jeg liker looken på hus i Hellas, derfor dette valget...
+ at den personen som kjøper huset etter dere (eller dere selv) kommer til å banne som sat_n om dere skal fjerne det (harj selv gjort det (bannet ;D )
om du nå skal tapetsere så er det stålregel og gipsplater som gjelder... (luftspalte etc)
gipspuss er lett å jobbe med, jeg har bare smelt på det og så latt det tørke... så revet av de verste kantene med stålsparkelen... så malt med hvit latex en gang (latex puster, men ta en annen maling om du har merket av fuktproblemer tidligere, hva det nå heter?)
(edit) jeg liker looken på hus i Hellas, derfor dette valget...
de eneste farger som puster "riktig dypt" som jeg kjenner til heter silikatfarge, kalkfarge, kalksementfarge. Har testet silikatfarge selv med gode resultater.TiGGrE skrev:
Er pussen ødelagt så finnes det fukt i veggene (oftest nederst ved gulvet) og da er andre farger ikke passende.
Men er man forberedt på å gjøre hele jobben om igjen om noen år, kan man ta den risikoen og male med hva som helst eller tapetsere over pussen i en kjeller.
gaia
det påstås jo at lateksmaling ikke er helt tett så det blir sikkert braTiGGrE skrev:
Håper jeg lykkes med mine til slutt også. Kalkpuss tar mer tid... men jeg tør ikke med annet i mitt gamle hus
gaia
denne bildet viser kanskje bedre 
(veggene er absolutt ikke glatte, det er liksom meningen at de skal ha struktur og liv i seg...)
bryr meg ikke så mye om den gamle pusset, det er jo hus fra -45, så betonghulstein... så får jeg problemer (noe jeg tviler på) så gjør jeg det bare om når jeg har tid om 10 år da mine barn er litt eldre ;D
svart tak? hva da... har ikke alle det i et rom

(veggene er absolutt ikke glatte, det er liksom meningen at de skal ha struktur og liv i seg...)
bryr meg ikke så mye om den gamle pusset, det er jo hus fra -45, så betonghulstein... så får jeg problemer (noe jeg tviler på) så gjør jeg det bare om når jeg har tid om 10 år da mine barn er litt eldre ;D
svart tak? hva da... har ikke alle det i et rom

