Jeg har teglvegger i kjelleren, sokkel, som i dag er pusset med en puss (som ikke er så bra) fra 1942, noe som gjør at det faller i smuler. Rommene som nå har puss skal nå bli soverom, så nå tenkte jeg å banke ned pussen.

Mitt spørsmål er; skal jeg pusse opp veggene eller kan man kle dem med noe annet?

// Petra
 
Sett fra et fuktperspektiv så er det et sikkert kort å pusse veggene igjen og male med passende maling. Ingenting kan mugne eller ødelegges.

Et annet alternativ er jo å montere noe plate materiale på plåtregler. En litt større jobb kanskje, men som kan ha sine fordeler.
 
Takk for det raske svaret MathiasS.
Vet du hva det pleier å koste å få noe pusset?

// Petra
 
Ikke en anelse!

Null kroner når man gjør det selv.... ;)
 
gipsapuss, min personlige favoritt... kan du lage grov overflate med, eller fin... bank bare bort all løs gammel puss og smell på g66 på det med bredsparkel

aaa.sized.jpg
 
Ser bra ut ! :)
 
Tenkte akkurat å sende et spørsmål om gipsputs! Det ser ut til å være bra og lettanvendelig :)
Spørsmålet er da om det går an å tapetsere over det?
Siden to av kjellerrommene skal bli soverom, vil jeg ha muligheten til å sette opp tapet.

// Petra
 
tapetser ikke i kjelleren, tapetlim + tapet = organisk materiale = muggrisiko

+ at den personen som kjøper huset etter dere (eller dere selv) kommer til å banne som sat_n om dere skal fjerne det (harj selv gjort det (bannet ;D )

om du nå skal tapetsere så er det stålregel og gipsplater som gjelder... (luftspalte etc)

gipspuss er lett å jobbe med, jeg har bare smelt på det og så latt det tørke... så revet av de verste kantene med stålsparkelen... så malt med hvit latex en gang (latex puster, men ta en annen maling om du har merket av fuktproblemer tidligere, hva det nå heter?)
(edit) jeg liker looken på hus i Hellas, derfor dette valget...
 
TiGGrE skrev:
(latex puster, men ta en annen farge hvis du har merket fuktproblemer tidligere, hva det nå heter?)
de eneste farger som puster "riktig dypt" som jeg kjenner til heter silikatfarge, kalkfarge, kalksementfarge. Har testet silikatfarge selv med gode resultater.
Er pussen ødelagt så finnes det fukt i veggene (oftest nederst ved gulvet) og da er andre farger ikke passende.
Men er man forberedt på å gjøre hele jobben om igjen om noen år, kan man ta den risikoen og male med hva som helst eller tapetsere over pussen i en kjeller.
gaia
 
sååå hette de :) har kjørt med silikat tidligere men ikke på dette huset...

har jo drenert, så ser ingen problemer i mitt latexvalg faktisk :)
 
TiGGrE skrev:
sååå hette de :) har kjørt med silikat tidligere men ikke på dette huset...

har jo drenert, så ser ingen problemer i mitt latexvalg faktisk :)
det påstås jo at lateksmaling ikke er helt tett så det blir sikkert bra :). Du er meget dyktig, TiGGrE. Fine, glatte vegger.
Håper jeg lykkes med mine til slutt også. Kalkpuss tar mer tid... men jeg tør ikke med annet i mitt gamle hus
gaia
 
denne bildet viser kanskje bedre ;)

(veggene er absolutt ikke glatte, det er liksom meningen at de skal ha struktur og liv i seg...)

bryr meg ikke så mye om den gamle pusset, det er jo hus fra -45, så betonghulstein... så får jeg problemer (noe jeg tviler på) så gjør jeg det bare om når jeg har tid om 10 år da mine barn er litt eldre ;D

svart tak? hva da... har ikke alle det i et rom :P
aam.sized.jpg
 
TiGGrE skrev:
denne bildet viser kanskje bedre ;)

(veggene er absolutt ikke glatte, det er liksom meningen at de skal ha struktur og liv i seg...)
Håndverket skal vises! Kjedelig ville det vært om overflaten lignet en gipsplate ;).
Skal det bli et fyrrom med det svarte taket?
gaia
 
biorum :)

vet at noen sier at gips direkte mot vegg med gipsputs som festemiddel er ok om du har drenert

skulle personlig ikke gjøre det (papir på baksiden som OM det blir fuktig kommer til å reagere...)
 
TiGGrE skrev:
biorum :)
AHA! Smart!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.