Tenkte å fikse opp en kjellervegg i en udreneret kjeller. Mest på grunn av all puss som har løsnet nederst på veggen. Så male over med silikatmaling antar jeg. Siden det er en kjellervegg så er det jo ikke bare å slenge på hvilken som helst sparkel og maling, så jeg har noen spørsmål:

Jeg er usikker på hva veggen er malt med nå, finnes det måter å finne ut hvilken maling det er?

Veggen er pusset med en type kalkpuss, usikker på om det er vanlig kalkpuss eller om det er kalksammentpuss. Med treullit under. Hva bør jeg bruke for puss/sparkel? Akkurat nå tenker jeg på tre alternativer:

Dana lim filler 611 http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/spackelmassor/filler-inomhus-611/

Husfix

Kalkpuss

Hva ville dere anbefalt for dette? Ytterligere tips settes også pris på!

• Grønn kjellervegg med flasset puss og synlig treullisolasjon.
L
Er det løst på flere steder, bank lett rundt omkring så høres det om det er løst
er det en grunnmurvegg der,
Träullit er ikke uvanlig i eldre hus

L Liteavvarje skrev:
Er det løst på flere steder, bank litt lett rundt omkring så høres det om det er løst
er det en grunnmurvegg der,
Träullit er ikke uvanlig i eldre hus
Ja det var løst der jeg har skrapet bort som vist på bildet. Men også andre steder låter det litt hult når man banker. Det jeg har skrapet bort som vises på bildet, ser ut til å være noe som er påført i ettertid som en slags sparkel/gips.
Ja, det er et ganske gammelt hus, 40-tallet vil jeg tippe på.

L
Kan være en gammel skade som har blitt reparert, den sitter ved trappen, et sted som er litt utsatt. Det med bom som du sier kan være litt vanskelig å høre, da det er treullsplater på veggen, de er ikke stumme men gir ekko. Som du sier, med all puss som har falt i nederkant av veggen(e), er det på flere steder, du nevner også udrenert grunn, kan det være noe fukt utenfra som gjør at det slipper. Tolker det som at det er treullsplater rundt ytterveggene, (ble gjort slik før) ikke uvanlig at det kan bli fuktig i nederdelen av grunnmuren, det kryper under veggen utenfra.

L Liteavvarje skrev:
Kan være en gammel skade som er reparert, den sitter ved trappen, et sted som er litt utsatt.
Det med bom som du sier kan være litt vanskelig å høre, da det er treullplate på veggen, de er ikke stumme men gir litt ekko.
Som du sier, med all puss som har falt av nederst på veggen(e), er det på flere steder, du sier også udrenert grunn, kan det være noe fuktighet utenfra som gjør at det slipper.
Tolker det som at det treullplater rundt ytterveggene, (ble gjort slik før) ikke uvanlig at det kan fukte i nederste del av grunnmur, det kryper under veggen utenfra
Ja, det er sannsynligvis noe som har blitt reparert før. Det så annerledes ut i strukturen sammenlignet med resten av veggen. Men spørsmålet er hva jeg skal bruke for å reparere. Som jeg skrev i første innlegg så føles de tre alternativene best. Hva tror du?

L
Kalkpuss er det nok der før, så ta det, og mal med silikatmaling.

L Liteavvarje skrev:
Kalkputs er det nok der før , så ta det , og mal med silikatfarge
Okei, tips på noe kalkputs?

L
Vanlig kalkpuss finnes på varehusene, ta en sekk, det som blir over for øyeblikket, sett det tørt

L Liteavvarje skrev:
Vanlig kalkpuss finnes på varehusene, ta en sekk, det som blir til overs for øyeblikket, still det tørt
Ok, takk for tipsene! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.