S
Mener du at jeg skal støpe hele veggen med betong?

Tanken har slått meg, men det er jo også et skikkelig hestearbeid. Bare å bygge en form som tåler er minst like mye arbeid som å montere cembrit-platene.

Platene monterer jeg på lekter som settes opp først. På den måten får jeg en helt glatt og jevn vegg. Første tanken var å montere dem med distanser mot eksisterende vegg. Men det blir som sagt vanskelig å få jevnt, det blir vanskelig å montere, og platene skal monteres med skruer hver 20 cm. Det blir rett og slett ikke bra. Skal undersøke mulighetene for å bruke stål-lekter som er 27 mm. Da bygger det ca. 35-40 mm ut fra eksisterende veggs ytterste punkt. Det kan jeg nok leve med :)

S
Ja, spørsmålet er om man klarer seg med 9mm, eller om man av en eller annen grunn bør gå for 12mm?

S Snickerick skrev:
Mener du at jeg skal støpe hele veggen med betong?

Tanken har slått meg, men det er jo også et skikkelig hestejobb. Bare å bygge en form som holder er minst like mye jobb som å montere cembritplatene.
Spørsmålet er hvor solid formen må være, om man kan akseptere å støpe de si 5dm om gangen. Ulempen er vel at det ikke blir så billig om man ikke har noen vettige støpeplater. Skal man sette fliser, bør OSB holde.

Om du justerer som du skriver, er det nok ellers bra for å unngå risikoen med sprekker i plateskjøtene.

S
Organisk materiale er absolutt ikke et alternativ.

S
Jo, jeg har testet varianten med å støpe betong. Det fungerer, men krever en skikkelig stabil form, og er som sagt ikke så lite jobb, spesielt når man kommer opp et stykke og særlig den siste biten opp mot tak.

Akkurat nå er isteden det store spørsmålet om jeg kan finne noen passende lekter som ikke bygger så mye i dybden. En stålregel på 25mm type hadde passet perfekt. Å ordne et festepunkt midt på hvis det skulle kreves er jo ikke noe større problem.

Jeg skulle grave ut fugene og fylle med mørtel.

Sånne der påskålningar på innsiden av gamle odrenerte kjellervegger pleier å få fuktproblemer uansett hvordan man gjør det.

M
H heimlaga skrev:
Jeg ville grave ut fugene og fylle med mørtel.

Slike påskallinger på innsiden av gamle udrenerte kjellervegger pleier å få fuktproblemer uansett hva man gjør.
De er jo ikke ment å være helt tørre heller. De er jo akkurat som matkjellere laget for å være litt passe kalde og råe.

S
Hmmm, er det ikke på tide at K-Rauta kjører en 20% klubbdag igjen snart :)
Det hadde jo sittet som et skudd :)

S
Nå blir det nok så at jeg setter plater på alle "innerväggar", og på ytterväggene gjør jeg enten så at jeg fjerner all puss, skraper ut "fogarna" og fyller dem, så får vi se om jeg pusser, eller nøyer meg med å fuge om. Steinene som kom frem når man rengjorde ordentlig er jo riktig fine. synd å gjemme dem bak en masse puss.

@Snickerick Ble det bra med fibercementplatene? Jeg vurderer en lignende løsning for min kjeller, men spesielt for ytterveggene.

H henkeson skrev:
@Snickerick Ble det bra med fibercementplatene? Jeg vurderer en lignende løsning for min kjeller, men først og fremst for ytterveggene
Et av mine første prosjekter jeg delte med meg her i forumet handlet om kjellervegg. Slik gjorde jeg mot innerveggene, og hadde jeg ikke hatt helt smuldret lettbetong mot alle ytre deler, hadde jeg gjort det samme mot de ytre.
https://www.byggahus.se/forum/threa...egg-enbart-vaeggar-som-aer-mot-insida.388893/

D Davion skrev:
En av mine første prosjekter jeg delte med meg av her i forumet handlet om kjellervegg. Sånn gjorde jeg mot innvendige vegger, og hadde jeg ikke hatt helt søndervitret lettbetong mot alle ytre deler hadde jeg gjort likedan mot de ytre.
[lenke]
Takk for infoen. Er inne på samme regeløsning, men med fibercementskiver. Burde funke bra mot yttervegger.

S
H henkeson skrev:
@Snickerick Ble det bra med fibercementplatene? Jeg vurderer en lignende løsning for min kjeller, men først og fremst for ytterveggene
Ja, jeg synes det ble veldig bra. Superfornøyd. Lett å holde rent og pent, lett å henge opp ting på veggene, føles koselig.

Høres lovende ut. Har du noe bilde av det?

Jeg skal bygge vaskerom i kjelleren, men vil ikke at det skal bli for mye "industri" - følelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.