9.307 lest ·
28 svar
9k lest
28 svar
Kjellervegg, hvordan renovere
Mener du at jeg skal støpe hele veggen med betong?
Tanken har slått meg, men det er jo også et skikkelig hestearbeid. Bare å bygge en form som tåler er minst like mye arbeid som å montere cembrit-platene.
Platene monterer jeg på lekter som settes opp først. På den måten får jeg en helt glatt og jevn vegg. Første tanken var å montere dem med distanser mot eksisterende vegg. Men det blir som sagt vanskelig å få jevnt, det blir vanskelig å montere, og platene skal monteres med skruer hver 20 cm. Det blir rett og slett ikke bra. Skal undersøke mulighetene for å bruke stål-lekter som er 27 mm. Da bygger det ca. 35-40 mm ut fra eksisterende veggs ytterste punkt. Det kan jeg nok leve med
Tanken har slått meg, men det er jo også et skikkelig hestearbeid. Bare å bygge en form som tåler er minst like mye arbeid som å montere cembrit-platene.
Platene monterer jeg på lekter som settes opp først. På den måten får jeg en helt glatt og jevn vegg. Første tanken var å montere dem med distanser mot eksisterende vegg. Men det blir som sagt vanskelig å få jevnt, det blir vanskelig å montere, og platene skal monteres med skruer hver 20 cm. Det blir rett og slett ikke bra. Skal undersøke mulighetene for å bruke stål-lekter som er 27 mm. Da bygger det ca. 35-40 mm ut fra eksisterende veggs ytterste punkt. Det kan jeg nok leve med
Spørsmålet er hvor solid formen må være, om man kan akseptere å støpe de si 5dm om gangen. Ulempen er vel at det ikke blir så billig om man ikke har noen vettige støpeplater. Skal man sette fliser, bør OSB holde.S Snickerick skrev:
Om du justerer som du skriver, er det nok ellers bra for å unngå risikoen med sprekker i plateskjøtene.
Jo, jeg har testet varianten med å støpe betong. Det fungerer, men krever en skikkelig stabil form, og er som sagt ikke så lite jobb, spesielt når man kommer opp et stykke og særlig den siste biten opp mot tak.
Akkurat nå er isteden det store spørsmålet om jeg kan finne noen passende lekter som ikke bygger så mye i dybden. En stålregel på 25mm type hadde passet perfekt. Å ordne et festepunkt midt på hvis det skulle kreves er jo ikke noe større problem.
Akkurat nå er isteden det store spørsmålet om jeg kan finne noen passende lekter som ikke bygger så mye i dybden. En stålregel på 25mm type hadde passet perfekt. Å ordne et festepunkt midt på hvis det skulle kreves er jo ikke noe større problem.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Nå blir det nok så at jeg setter plater på alle "innerväggar", og på ytterväggene gjør jeg enten så at jeg fjerner all puss, skraper ut "fogarna" og fyller dem, så får vi se om jeg pusser, eller nøyer meg med å fuge om. Steinene som kom frem når man rengjorde ordentlig er jo riktig fine. synd å gjemme dem bak en masse puss.
Et av mine første prosjekter jeg delte med meg her i forumet handlet om kjellervegg. Slik gjorde jeg mot innerveggene, og hadde jeg ikke hatt helt smuldret lettbetong mot alle ytre deler, hadde jeg gjort det samme mot de ytre.H henkeson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...egg-enbart-vaeggar-som-aer-mot-insida.388893/
Takk for infoen. Er inne på samme regeløsning, men med fibercementskiver. Burde funke bra mot yttervegger.D Davion skrev:
Klikk her for å svare