9.307 lest ·
28 svar
9k lest
28 svar
Kjellervegg, hvordan renovere
Side 1 av 2
Heisann
Har et +100 år gammelt hus. Kjeller med grunnmur i naturstein. I kjelleren holder pussen på å falle av veggene, i form av sand, nærmest.
Så jeg funderer litt på hvordan jeg skal utbedre det hele.
En variant er å fjerne all puss, rense steinene grundig så de blir rene. Legge på kalkgrunn og deretter kalkpuss. Men det er jo en kjempejobb, og det er en råkjeller, skal bli fyrrom. Vil få det rent og noenlunde pent, men ikke bruke en halv livstid på å renovere det. Finnes annet også
Så jeg har fundert på om det finnes noen varianter. Noen form for platemateriale eller lignende man kunne kaste opp. Men har ikke funnet noe.
Noen som har noen tips på hvordan man utbedrer dette på enkleste smidigste måte?
Målsettingen er et par ting, å få det "støvfritt", altså en overflate som ikke avsetter en masse støv, sand og smuss, samt noenlunde lyst. En frisk kjellerfølelse rett og slett.
Har et +100 år gammelt hus. Kjeller med grunnmur i naturstein. I kjelleren holder pussen på å falle av veggene, i form av sand, nærmest.
Så jeg funderer litt på hvordan jeg skal utbedre det hele.
En variant er å fjerne all puss, rense steinene grundig så de blir rene. Legge på kalkgrunn og deretter kalkpuss. Men det er jo en kjempejobb, og det er en råkjeller, skal bli fyrrom. Vil få det rent og noenlunde pent, men ikke bruke en halv livstid på å renovere det. Finnes annet også
Så jeg har fundert på om det finnes noen varianter. Noen form for platemateriale eller lignende man kunne kaste opp. Men har ikke funnet noe.
Noen som har noen tips på hvordan man utbedrer dette på enkleste smidigste måte?
Målsettingen er et par ting, å få det "støvfritt", altså en overflate som ikke avsetter en masse støv, sand og smuss, samt noenlunde lyst. En frisk kjellerfølelse rett og slett.
Hei,
skal du ha noen slags plater gjelder det å få dem av uorganisk materiale; Cembrit for eksempel.
Selges i de fleste varehus, sørg for å feste med lim/skruer tilpasset for formålet. Disse platene eller deres motstykke er slitesterke fibersementplater som kan males med puss/sokkel/kalk og maling som tillater fuktvandring.
Jeg personlig hadde pusset opp med "passe tykt" lag med B eller C mørtel, hadde ofret et par kvelder på det og lommeboka hadde likt meg bedre. Hadde også sørget for å få en fin struktur på veggen.
Samtidig hadde det vært en perfekt anledning for lydboken eller P3 Dokumentär?
skal du ha noen slags plater gjelder det å få dem av uorganisk materiale; Cembrit for eksempel.
Selges i de fleste varehus, sørg for å feste med lim/skruer tilpasset for formålet. Disse platene eller deres motstykke er slitesterke fibersementplater som kan males med puss/sokkel/kalk og maling som tillater fuktvandring.
Jeg personlig hadde pusset opp med "passe tykt" lag med B eller C mørtel, hadde ofret et par kvelder på det og lommeboka hadde likt meg bedre. Hadde også sørget for å få en fin struktur på veggen.
Samtidig hadde det vært en perfekt anledning for lydboken eller P3 Dokumentär?
Takk for tipset. Det vil nok gå en hel del mer enn to kvelder på dette. Det er det som er greia. Det vil ta flere kvelder bare å fjerne det som må bort først. Deretter rengjøre veggen så ny puss kan feste seg. Så har jeg lært meg at det er kalkpuss som gjelder. Først en kalkgrunn som man kostar på, og da bare på selve granitten. Pussen fester tydeligvis ikke på granitt da den ikke er et sugende materiale. Deretter på med pussen.
Hadde det bare vært å pusse veggen hadde det vært en bagatell.
Lydbøkene lyder alltid i hørselsvernene, om det ikke er noe bra på radioen
Jeg sjekker opp platene, men gjetter at jeg kommer til å stå der med pussen til slutt uansett.
Hadde det bare vært å pusse veggen hadde det vært en bagatell.
Lydbøkene lyder alltid i hørselsvernene, om det ikke er noe bra på radioen
Jeg sjekker opp platene, men gjetter at jeg kommer til å stå der med pussen til slutt uansett.
Ser nå at cembrit koster 250,-/kvm på K-rauta, og de pleier å være langt fra de billigste.
Men likevel, det er jo helt klart i paritet med kostnaden for å pusse. Det kommer jo lett til å gå med en sekk puss per kvadratmeter, trolig mer. Så det kan til og med være at det blir billigere med Cembrit.
Hmmm, dette var jo litt av det jeg lette etter, men aldri helt trodde på at jeg skulle finne.
Nå må jeg jo begynne å tenke.
Hva er ulempene om jeg helt enkelt bare skulle montere cembrit-plater utenpå grunnmuren i kjelleren?
Må finne en god måte å feste dem på så klart, men det bør vel ikke være noe stort problem håper jeg. Skrus fast med distanse i plast er vel løsningen antagelig.
Nå fikk jeg virkelig noe å gruble på.
Men likevel, det er jo helt klart i paritet med kostnaden for å pusse. Det kommer jo lett til å gå med en sekk puss per kvadratmeter, trolig mer. Så det kan til og med være at det blir billigere med Cembrit.
Hmmm, dette var jo litt av det jeg lette etter, men aldri helt trodde på at jeg skulle finne.
Nå må jeg jo begynne å tenke.
Hva er ulempene om jeg helt enkelt bare skulle montere cembrit-plater utenpå grunnmuren i kjelleren?
Må finne en god måte å feste dem på så klart, men det bør vel ikke være noe stort problem håper jeg. Skrus fast med distanse i plast er vel løsningen antagelig.
Nå fikk jeg virkelig noe å gruble på.
Gøy at du fikk noe å tenke på, jeg jobber selv på det varehuset du nevnte, men det er en annen historie.
Plast-distanser eller stålregler funker bra, mål opp antall kvm og do the math.
Selv om jeg er stursk og sier at jeg ville pusse, er cembrit et skikkelig fint alternativ. Bygger du ut med 25mm distanser så har du bygget ut ca 35mm, hvilket ikke er så farlig?
Plast-distanser eller stålregler funker bra, mål opp antall kvm og do the math.
Selv om jeg er stursk og sier at jeg ville pusse, er cembrit et skikkelig fint alternativ. Bygger du ut med 25mm distanser så har du bygget ut ca 35mm, hvilket ikke er så farlig?
Aha, der ser man 
Fordelen som jeg ser det med å sette opp plater er flere
1. Jeg slipper det store arbeidet med å banke ned all gammel puss og rengjøre granitten.
2. Det er en enkel og grei jobb å sette opp platene, som gir et raskt resultat.
3. Jeg får fine rette vegger som er lette å bruke og holde rene.
Jeg vurderte stålstendere men det føltes litt galt med tanke på fukt osv, men det er kanskje ikke noe problem? Hadde jo vært kult om det fantes stålstendere som ikke bygger mer enn 25mm, men det antar jeg at det ikke gjør, eller?
Hva bruker man som avstandsstykker når man setter det som sokkelbekledning?
K-Rauta ligger aller lengst bort fra meg. Jeg har Beijer, Hornbach, Bauhaus og Byggmax mye nærmere. Så det pleier alltid å bli en av dem i første omgang.
Fordelen som jeg ser det med å sette opp plater er flere
1. Jeg slipper det store arbeidet med å banke ned all gammel puss og rengjøre granitten.
2. Det er en enkel og grei jobb å sette opp platene, som gir et raskt resultat.
3. Jeg får fine rette vegger som er lette å bruke og holde rene.
Jeg vurderte stålstendere men det føltes litt galt med tanke på fukt osv, men det er kanskje ikke noe problem? Hadde jo vært kult om det fantes stålstendere som ikke bygger mer enn 25mm, men det antar jeg at det ikke gjør, eller?
Hva bruker man som avstandsstykker når man setter det som sokkelbekledning?
K-Rauta ligger aller lengst bort fra meg. Jeg har Beijer, Hornbach, Bauhaus og Byggmax mye nærmere. Så det pleier alltid å bli en av dem i første omgang.
Fordelene er klart flere enn ulempene, i tid og arbeid. Passer dessuten skitbra i grovutrymmer.
Har ikke alle spesifikasjoner foran meg men sjekk
http://www.cembrit.se/invaendigt/cembrit-multi-force/
Lenger ned på siden finnes monteringsanvisninger.
Hvordan ser det ut på utsiden, noen fukt som presser på, drenert?
Har ikke alle spesifikasjoner foran meg men sjekk
http://www.cembrit.se/invaendigt/cembrit-multi-force/
Lenger ned på siden finnes monteringsanvisninger.
Hvordan ser det ut på utsiden, noen fukt som presser på, drenert?
Ja, det går opp fukt i grunnen, nedenfra/utenfra. Huset er over 100 år gammelt og ikke drenert på lenge, om noensinne.
Tenkte en annen smått forbuden tanke, og det var å bruke trykkimpregnert. Bør jo fungere hva gjelder fukten i alle fall. Men hvordan er det med muggrisiko?
Tenkte en annen smått forbuden tanke, og det var å bruke trykkimpregnert. Bør jo fungere hva gjelder fukten i alle fall. Men hvordan er det med muggrisiko?
Aha, Mult-force, det er jo akkurat den platen som finnes hos byggmax for 170:-/kvadratmeteren.michfris skrev:
Det føles som de har laget den nettopp for meg.
Sjekket monteringsanvisningen nå også, dette føles helt midt i blinken, akkurat det jeg lette etter. Innser dog at det kan bli litt kronglete der det er kjellervinduer. Men konstaterer at hvis jeg setter disse på alle "innervegger", så er det den større delen av jobben, og deretter kan jeg uansett bruke tid på kun å pusse ytterveggen, føles kanskje best slik, den er jo den som tar mest fukt også. Da blir det et bra kompromiss kan man si
Verdensklasse!
Kapp med vinkelsliper og skive for betong, skjær som i smør. Eller med stikksag med blad for formålet.
Gjør det utendørs dog, kommer til å støve noe helt forferdelig.
Ikke bruk trykkimpregnert trevirke innendørs, det er ikke å anbefale pluss at det uansett råtner innen overskuelig tid.
Kapp med vinkelsliper og skive for betong, skjær som i smør. Eller med stikksag med blad for formålet.
Gjør det utendørs dog, kommer til å støve noe helt forferdelig.
Ikke bruk trykkimpregnert trevirke innendørs, det er ikke å anbefale pluss at det uansett råtner innen overskuelig tid.
Ok, takk for tipsene.
De skriver i monteringsanvisningen at man kan kjøre med vanlige treverktøy, og anbefaler Festool TS55 med skinne og støvsuger, og skriver at det gir et bra arbeidsmiljø. Men det sliter ganske bra på bladet eller?
De skriver i monteringsanvisningen at man kan kjøre med vanlige treverktøy, og anbefaler Festool TS55 med skinne og støvsuger, og skriver at det gir et bra arbeidsmiljø. Men det sliter ganske bra på bladet eller?
Ikke nødvendigvis, materialet er ikke hardt som betong, men mer.. Mulig hardt.. Vanskelig å sammenligne med noe. Jeg brukte betongkappskive fordi jeg hadde det nærmest for hånden. Foreslår de noe annet, så følg deres anvisninger.
Ser nå også at prisforskjellen mellom Byggmax og K-rauta ikke var så stor, samt at K-rauta har litt flere dimensjoner. Bl.a. 1200 bredde, og 12mm tykk, hvilket byggmax ikke har. Men da blir vel platene så tunge at man ikke kan håndtere dem antar jeg.
Om du kan ofre 50mm hadde jeg støpt med betong etter at du har fjernet en del puss. Men det er kanskje fordi jeg ser for meg at veggen er så ujevn at platene vil bli vanskelige å få til å ligge jevnt.