Ja, når skal man slutte å bli overrasket... Jeg har et hus fra 1931 og har endelig begynt å fikse i kjelleren. Det har alltid sett stygt/merkelig ut rundt stolpen på innsiden av trappen ned til kjelleren, og når noen panelbiter tas bort ser man at stolpen er kappet og henger i luften (like under den krokete spikeren i bilde 2). Som vist på bilde 1 finnes det dessuten en mindre "stolpe" som har sin øvre del i luften og er festet i vangstykket med to ganske svake sporskruer. Spørsmålet er om jeg kan fjerne denne "stolpen" siden den delen av trappen også hviler mot en vegg.
Ser ikke helt hvordan alt dette henger sammen, men vi opplever ingen direkte svikt i trapp/gangen på entréplan. Den lille "stolpen" hviler mot en liten vegg, som har metallstender nederst som jeg trodde skulle bidra til å holde oppe "hjørnet" som synes best i bilde 2/3, men når jeg sjekket i overkant av den veggen satt det også en metallstender men over den var det luft på ca 5 mm.

• En trapp opp til en kjeller med tretrinn. En vertikal tresøyle støtter trapperommet, men er ikke festet til takbjelken.
  • Trappenedgang med synlig trestruktur og elektrisk ledning; veggpanelering fjernet for å avsløre bygningsdetaljer; ustabil konstruksjon.
  • Trapp ned til kjeller med synlige trestolper, ledninger og delvis fjernet panel, viser byggefeil med stolpe som henger i luften.
  • Trepillar med plater over og rundt, en metallspiker stikker ut. Plankestykke til høyre og lys som kommer inn fra siden.
  • Liker
Trekul
  • Laddar…
Karrock
Imponerende! Den som byttet trappen prioriterte skrubben under fremfor å sette den inn riktig?

Synes du?😀det er klart man kan jo prøve løsne skruene og se om det går tungt og prøve belaste den siden av trappen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.