Heisann,

Jeg er i ferd med å renovere en klassisk peisestue i vår kjeller. Huset ble bygget i 1971 og hva jeg har forstått var dette da vanlig.

Siden lektere på både gulv og vegg er i tre og i tillegg sitter rett mot betongen/veggen, er det kjellerlukt, så derfor er jeg nå i fasen med å rive bort veggpanel (se bilde) samt senere gulvet. Planen er å legge Nivellgulv eller tilsvarende for gulvet. Tanken er å først legge gulvet, deretter veggen.

Jeg er dog litt usikker når det gjelder veggen.
Tanken er å sette metalllektere og deretter la det være en luftspalte helt øverst for ventilasjonens skyld. Jeg er dog usikker på nøyaktig hvordan jeg skal gjøre det.
Stållekterne vil gjøre at det blir et "glippe" mellom vegg (som ser ut til å være av Leca-materiale?) og vegg, så der blir det jo en avstand - men skal man la det være et "glippe" øverst så det blir ventilert også?

Jeg er glad amatør med vekt på amatør, så all hjelp og tips mottas med takk! :)
 
  • Vegg av Leca-blokker i kjeller med synlige støpeskjøter og en stikkontakt nær gulvet. Fjernet panel ved renovering av gillestue.
Antar at lukten kommer fra fukt. Trolig må du rette opp i årsaken til dette.... hvordan er dreneringen?
 
  • Liker
brfbo
  • Laddar…
Knut57 Knut57 skrev:
Antar at lukten kommer fra fukt. Trolig må du gjøre noe med grunnårsaken til dette... hvordan er dreneringen?
Hei!

Glemte å nevne den "lille" detaljen. Drenering er IKKE gjort. Drenering vil bli utført til våren. Vi har noen planer nå for kommende drenering. :)
 
  • Liker
brfbo
  • Laddar…
N Nifa skrev:
Hei!

Glemte å nevne den "lille" detaljen. Drenering er IKKE gjort. Drenering vil skje til våren. Vi har noen kroker ute for øyeblikket for fremtidig drenering. :)
Bruk "isolerende drenering" for å flytte kondenspunktet så langt ut som mulig...
 
  • Liker
brfbo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.