Skal grave ut kjelleren, støpe nytt og legge fliser. Huset er imidlertid støpt direkte på bakken, så 150 mm under gulvet slutter ytterveggen. Vil ikke grave dypere enn dreneringen, så hvordan skal man gjøre. Legge byggplast, isolere 50 mm og støpe 100 mm?? Kan man få gulvvarme til en rimelig kostnad på det??

Har du råd til å ofre litt takhøyde? Da kanskje du kan få til iaf 15 cm isolasjon under platen. Legger du kapillærbrytende celleplast (Pordrän/Isodrän) så trenger du heller ikke ha et makadamskikt under.

Det er 1,94 i takhøyde nå så jeg vil jo ikke ha lavere. Om jeg ikke legger gulvvarme hvordan synes du underarbeidet skal se ut?

Føles som at under laget kommer til å se slik ut.

Klinker
Platte 900
Fiberduk
isodrän 650
fiberduk

Hvordan høres det ut??

Høres ut som en fullt fungerende plate, men hvis du velger å ha gulvvarme i den, blir den ganske dyr i drift med tanke på den relativt tynne isoleringen. Spørsmålet er vel hva komforten er verdt for deg?

jeg kommer ikke til å legge inn gulvvarme på grunn av at underlaget ikke kan gjøres på riktig måte. Nå var det veldig vanskelig å få tak i isodrenplater, så lurer på hva man har av alternativer? kan man legge vanlig byggetape som kapillærbrytende og bruke vanlig cellplast? Eller tenker jeg feil? Er det dumt å ha plast underst? Det jeg syntes var bra med isodren var at hele platen kunne "puste". Bli våt og så tørke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.