Betonggulvet i kjelleren i mitt hus (bygd 1936) er tørt, men i veggene forekommer det en del fukt, særlig nederst mot gulvet. Også murede innervegger har, eller har tidligere hatt en del fuktproblemer. På enkelte steder på gulvet har det oppstått små skader når jeg, for eksempel, har trukket ut en spiker som har dratt med seg en del av betongen. I disse små hullene er det fuktig. Det finnes også "spor" i gulvet der det tidligere har stått vegger som senere har vært tatt ned. Også i disse sporene er det fuktig. Dette får meg til å lure på om det kan være sånn at gulvet er dekket med materiale som ikke tillater vanndamp å fordampe, og at fukten i stedet søker seg opp i veggene? Huset er gammelt og plantegningen har blitt endret utallige ganger, så det er veldig mulig at nåværende gulvbelegg har kommet til lenge etter 1936.
Hvis det er tilfelle, hva gjør man? Bile bort og legge om? Eller leve med fukt i veggene? Kjelleren brukes som kjeller og ikke oppholdsrom.
Lev med fuktigheten.
Du har sikkert samme fukt i gulvet som i veggene, men fuktigheten fra gulvet fordamper enklere bort.
Platen i så gamle hus som ditt (og mitt) er uisolert, så fukt vandrer opp, sånn er det bare.
Jeg har samme "problem" og lever med det. Sett ingen flytteesker direkte på gulvet, for da suger de fukt og kollapser.
En avfukter som brukes litt av og til ved behov hjelper enormt mye med å holde fuktigheten i sjakk.
Her blir det kanskje litt tydeligere hva jeg mener:
Betongplaten er knusktørr, men i sporet etter den gamle veggen er det vått, noe som vel indikerer at betongplaten ikke slipper gjennom fuktigheten som tydeligvis finnes der? Men det er kanskje slik med alle betonggulv?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.