Hei, vi bor i et hus bygget i 1934 med betongkjeller/grunnmur.
Huset er drenert for ca. 15 år siden (inkludert platon matte)
dessverre er det ikke isolert utvendig >:(
Akkurat nå er det ikke innredet eller oppvarmet, men vi skulle gjerne brukt kjelleren litt mer/bedre.
f.eks. dusj/vask, garderobe samt hobbyrom.

Hva skal man gjøre for å få et litt bedre "klima" må man isolere utvendig osv?

er det pussede vegger som gjelder, men kan man varme opp en slik kjeller?

jeg trenger litt tips på hva man skal tenke på og hvordan man kan gjøre det.

Jeg har ingen isolasjon i veggene (hullstein) men har gravd ut og isolert nedover samt lagt gulvvarme. Det ble veldig koselig i kjelleren fra å ha vært rått og kaldt.

Hei hvordan blir det om man ikke isolerer "fyrer man for kråkene" ?
har du noen form for isolering under slyngene ?

Huset er som sagt fra 30-tallet og grunnen består av betong og stein

Ja, jeg har som sagt isolert nedover - det ligger 20cm celleplast under rørene. Rørene er støpt inn i betong. Å ikke isolere i det hele tatt er vel ikke så bra (kråkene).

hvilke alternativer finnes det,
platon, så isolasjon og tregulv over det ?

Innvendig isolasjon i kjeller er å invitere til problemer. Tregulv i kjeller likeså... Alternativene som vi har kommet frem til er fliser (uten gulvvarme=tøfler på), bergo-plater, platon+laminat eller vår siste idé-kunstgress (som et heldekkende teppe men uten gummi på baksiden=gjennomtrengelig). Ideene er mange, men ennå har vi ikke kommet frem til hva vi skal velge.

Milkshaken
Hei: vi har eller hadde omtrent samme kompleks som dere.
Hus fra -33. betonggrunn og betongplate ... (Ca. 5cm plate)
Ikke isolert utvendig, men dog ny drenering siden -96... og så platon på utsiden.

Vi la platon på betonggulvet, så "flytende masonitt" over det en grønn varm heldekkende teppe.
Veggene på innsiden har jeg pusset og skuret med gipsbruk samt malt med lysegrå farge, for å få litt fin struktur på det.

Kjelleren varmer vi med en større modell av en peis. Funker prima, dog kan det være litt småkjølig, (Typ 18 gr) når man kommer hjem på ettermiddagen.

kan legge ut bilder om interesse finnes.

Helt teppegulvet er en bevisst tiltak da det alltid oppleves som varmt om føttene for oss.

Jeg vil gjerne se noen bilder av rust Milkshaken din siden vi vurderer å gjøre noe lignende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.