Hei!
Jeg har et hus som er bygget i 1955, med kjeller som har pussete vegger innvendig. Hvilket materiale er kjelleren trolig bygget av og hvordan fester jeg best hylleplan på innerveggene?
Mitt hus fra 52 har ytterveggene murt med betongstein. Dyonitplater(treullit)med puss på innsiden. Mellomvegger plassstøpt.
Om kjelleren din er lignende må du ha ganske lang skru om hyller skal settes på ytterveggene. Man må komme "forbi" treullitplatene om man skal feste hyller. Enten skru/dybel eller betongskrue pleier jeg å bruke.
På innerveggene kan man ha kortere skru siden man ikke trenger gjennom noe treullitsjikt.
/LOB
Mitt hus fra 52 har ytterveggene murt med betongsten. Dyonitplater (träullit) med puss på innsiden. Mellomvegger plassstøpt.
Om din kjeller er liknende, må du ha ganske lang skru om hyller skal settes på ytterveggene. Man må komme «forbi» träullitplatene om man skal feste hyller. Enten skrue/plugg eller betongskrue pleier jeg å bruke.
På innerveggene kan man ha kortere skrue siden man ikke trenger igjennom noe träullitskikt.
/LOB
Om du ikke har tegninger på huset ditt, så få tak i nye fra byggetillatelserkontoret i kommunen. Det finnes ulike måter å bygge på, og det blir bare rene gjetninger her. En tegning og teknisk beskrivelse er gull.
Min gjetning er at kjelleren er murt i betonghullstein med puss på innsiden.
Enklest uten tegninger er å rett og slett bore et hull, så merker man hva det er bygget av.
Enig med JAsnabbe, men jeg bruker disse skruene hvis jeg skal henge opp noe virkelig tungt.
Ellers vanlig skrue og plugg. Begynner med liten borr og deretter "riktig" dimensjon. I min kjeller har de dessverre både brukt sparestein og armert ganske tett, så hulltaking GJENNOM veggen er et veldig lotteri.....
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.