D
Jeg skal støpe to pilarer med stolpesko i strandkanten. Det er risiko for ond is om vinteren, og jeg vurderer nå hvordan jeg kan redusere risikoen for at isen flytter pilarene.

I strandkanten er det berg. Pilarene trenger å være omtrent 30-45 cm høye.

Hvis jeg har forstått det riktig, er det fordelaktig at pilaren smalner av øverst, noe som reduserer risikoen for at isen får tak i pilaren. Derfor tenkte jeg å bruke en papirkurv som støpeform.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fniss-avfallshink-svart-60295438/

Formen (bøtten) er 28 cm i diameter i bunnen og kanskje 18-20 cm i toppen.

Det kommer til å bli litt utfordrende å få formen i lodd fordi klippen former seg uregelmessig, men det tror jeg at jeg kan løse.

1. Hvor mange armeringsjern bør jeg satse på å få ned?

2. Hvor langt ned i fjellet skal jeg bore for armeringen?

3. Hvilken dimensjon bør armeringen ha?

4. Hvordan bør armeringen formes? Kan man tenke seg at jeg har tverrforbindelser mellom de oppstikkende armeringsjernene.

5. Tanken er å bruke noen gamle, utslitte betongbor i dimensjonen 18-24 mm. De er omtrent 45 cm lange. De kunne kanskje bores ned i 20 cm (?) og dermed stikke opp 25 cm i pilaren.

6. Jeg tenkte å feste armeringen i fjellet med ankermasse.

D
Om jeg har forstått isen rett så kan den presse opp mot land, men også ta med seg ut.

Ville jeg oppnå en fordel om jeg i stedet for konformede plinter laget plinter som limper med en skrånende del mot havet?

Det jeg mener er i prinsippet konformede plinter hvor jeg i stedet legger betong bak kjeglen mot land, dvs jeg fyller ut mot bakliggende fjell.

På denne måten burde jeg redusere risikoen for at isen får tak rundt hele plinten.

• Konisk plint illustrasjon med betong bakside mot land og vattenlinjen synlig, peker på beskyttelse mot istrykk.
I havmiljø ville jeg vurdert varmgalvanisert armering, ellers synes jeg du tenker fornuftig om enn litt smått med plintene.

D
takk!

Du tenker at det skulle vært større plinter?

Det går jo å snekre en form også så får jeg den akkurat.

D Derbyboy skrev:
takk!

Du tenker at det skulle være større plinter?

Går jo an å snekre en form også så får jeg den presis.
Jeg tenker at du velger en større konformet bøtte i metall eller plast og klipper/sager den så den passer skapelig mot underlaget. Skal du ha en 45 cm høy plint trenger bøtten minst å være så høy.

D
Her ser man forskjellen i vannnivå vår/høst

• Steinstrand med berg, steiner og vannkanten. To stenger viser forskjell i vannnivå mellom vår og høst.
  • Stein og vann ved kysten. En stokk ligger på steinene, og det finnes noen grønne planter i forgrunnen. Vannets overflate er rolig.
Det er jo store krefter som går løs på plintene om det blir mye is om vinteren. I skjærgården der vi henger en del så føles det som de bryggene som holder best er støpt som en hel kiste og fylt med stein. Nå vet jeg ikke hva det er du skal bygge, men er det mulig å støpe en ramme som også er forankret i berget så får du sikkert størst sjanse for at den står igjen lenge.

D
Dette blir bare en liten brygge, si 2x4 meter med et overheng på 1.70m

Jeg fant denne beskrivelsen på ulike varianter av brygger. Jeg tenkte nok på en løsning som de beskriver under Fribærende brygge, hvor man gjør en litt større støping i stedet for separate pilarer.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga

Men pilarer kan sikkert funke også om de er godt forankret.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.