D
Trehåndverkspanel med røråpning og synlige plåtreglar, diskutert for ventilasjonsløsning mot fuktbelastning.
Plåtstendere og panel. Hvordan gjør jeg med ventilasjonen for å få minst fuktbelastning? Isodren som utvendig drenering. Skal jeg skjøte røret videre gjennom panelet?

Setter du noen luftspalte nederst for ventilasjon?

Virker som en kjellervegg eller?
Fjern panelen og puss i stedet, bygg ikke inn organisk materiale i en fuktbelastet konstruksjon

D
GoForIt - har glipper, 3-5 mm i panelet og vil også sette luftspalte oppe.

Traume, vet hva du mener, huset er dog nydrenert og kjører med stålregler og glipper i panelet, har også tre på andre steder som har klart seg, til tross for dårlig drenering (før omdrenering).

Vi hadde nok ikke klart å pusse selv, så det fikk bli denne varianten i stedet. Er overbevist om at panelet ikke vil mugne, vil bare vite hvor det er klokest å lede luften som kommer gjennom ventilen.

Hadde kjørt puss + silikat om det hadde vært "mulig" for oss. Takk for et ellers helt topp tips dog!

Skjøt på ventilen ut gjennom panelet, men legg noen type isolasjon rundt iom at det kommer trolig kald luft inn gjennom ventilen, og da er det risiko for kondens på utsiden av røret bak panelet.
Bruk isolasjon type armaflex eller lignende.

• Liker
danpih
  • Laddar…
D
Ok. takk takk!

har kjøpt greier for skjøting, men det forrige røret er 15 cm og det nye er 10 cm. fant ingen muffe til det, så jeg setter opp en 10cm's veggplate og tetter med fugeskum. Smart å isolere!

sprøyte på fugeskum rundt hele røret, fungerer perfekt som kondensisolering.:thumbup:

Jeg hadde skaffet en riktig overgang 150/100mm og satt kondensisoleringsstrømpe rundt.
Fugeskum er bare skit. Brukes aldri unntatt i ytterste unntak.

Jeg anbefaler luftspalte også nederst.

kondensisoleringsstrømpen er "dritt"
fugeskummet er bedre men best er armaflex

D
Problemet er at jeg fant ingen overgang, den gamle var ca 15. mer nøyaktig 13,5. Men jeg tror det ble bra som jeg gjorde. Satte opp en sånn her:

Ventilasjonsflens i hvit plast med et rundt hull i midten og fire hjørneåpninger for montering.

Og så et kort rør og til slutt veggventil. Testet å sette det på uten isolasjon og det passet bra. Nå er det bare å løse isoleringsspørsmålet

Ventil montert på trepanel-vegg under en metallramme, brukt i et oppussingsprosjekt for ventilasjon.

D
GoForIt: jeg burde kjørt luftspalte der nede kjenner jeg nå. Men dessverre tenkte jeg fra begynnelsen at glippene i panelet skulle være nok, så angret jeg meg og kjørte luftspalte oppe. Dog hadde jeg allerede fått opp halve panelet da jeg angret meg. -.-

Vi har en veldig tørr kjeller dog, så det er jeg glad for, men prøver å ta så mange tiltak som mulig likevel. (bortsett fra det beste - puss)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.