Hallo alle klurige trebyggere!

Jeg har et hus som er utbygd i vinkel og jeg tar nå ned den delen av den gamle ytterveggen som utbyggingen tilslutter seg. Veggen har naturligvis fungert som bærelinje for gulvbjelkelaget på det 1/2 plan som er over, og som erstatning blir det en limtrebjelke som er dimensjonert etter alle kunstens regler og uten problemer. Dog er det slik at det nærmest under gulvreglene ligger en gammel 2x4" (bærelinje) som blir veldig kronglete å fjerne, og jeg tenkte å la den bli værende og bygge på med limtrebjelken under 2x4". Regner man litt på bøy-skjærspenningen og skrur/spikrer sammen ordentlig, burde den kunne hjelpe litt på stivheten.

Beregningen av bjelken sier minste opplegg på 47mm, men konstruksjonen er slik at det blir praktisk med opplegg som er 145mm, godt dimensjonert altså.

Nå til problemet: Når jeg skal lage opplegg for limtrebjelken vil jeg jo at den skal ligge inntil fra to retninger: både opp mot 2x4 og ned mot selve søylen. Kan man tenke seg å legge motgående kiler mellom oppleggssøylen og limtrebjelken for å oppnå dette? Hvordan forankres disse på en god måte i så fall?

/RedTop
 
Man kan forankre med
- lim
- plastsparkel, 2-komponent
- spiker
- skruer
- metalbeslag + lim/skruer

Dessuten finnes det plastkiler med små "hullingar" å kjøpe. De låser seg mot hverandre. Jeg er ikke helt sikker på om de finnes i den størrelsen du trenger.

Man kan også ha kiler som ikke er kileformet, men mer som mellomlegg. Man løfter på den øvre delen, legger inn klossene og slipper ned.

Du kan sikkert få mange flere forslag.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.