Hei,

Har et hus fra 40-tallet med knevegger. Besluttet meg for å slå ut en av dem. Jeg hadde en støttestang med meg og tok også opp et lite hull i gulvet under for å kunne se om veggen hvilte på takbjelken eller bjelkelaget under. Det gjorde den ikke, så jeg begynte da å fjerne en planke om gangen (veggen besto av spontede planker 200x50 mm.) og flyttet støttestangen med meg. Jeg tok også et kontrollmål fra takbjelken ned til gulvet som jeg kontrollerte var det samme hele tiden. Det var det. I tillegg falt det en ganske stor mengde snø på taket dagen etter, og målet var det samme. Planken med stikkontakten får bli sittende til elektrikeren kommer og flytter det.

Så var det tid for isolasjon. Jeg har lest mye om dampsperrer og dobbelisolering og lignende, men siden det er et gammelt hus besluttet jeg meg likevel for å lage en enkel luftspalte på 45 mm, henholdsvis en enkelisolering med 45 mm glassull, fulgt av en osb-plate og gips (har ikke kommet til gipsen ennå).

Hva synes dere, er dette korrekt utført så langt?

Kan jeg anvende samme metode på de resterende kneveggene?

• Oppusset veggområde med trepaneler, en støvsuger, noen verktøy på gulvet og en del av en skrått tak.
  • Loftsrom med delvis fjernet kattvindvegg, synlig isolasjon, byggeplast, OSB-plater, en stige, støvsuger og verktøy. Gulv i tre.
  • Rom med skråtak og seng, liten dør til kattvind. Veggene har blomstermønster og striper. Nattbord med bøker og flasker. Teppe og klær på gulvet.
  • Loftet med skråtak og vegger av trepanel, lys grangulv og noen synlige kabler på siden.
  • Rotete rom med kleshop i skråtak; klær og diverse gjenstander spredt utover. Stripet tapet og en blomstrete bord langs veggen.
  • Kattvindsvegg med trepanel, ledninger langs veggen og en hvit koblingsboks. Golvet er av tre, og veggene har ujevn overflate.
  • Kattvind med trevegger isolert med treplanker og en smal gangvei, synlig elektrisk ledning og skråtak i et gammelt hus fra 40-tallet.
  • Veggen i et hus fra 40-tallet med synlige trepaneler og en hvit kabel festet langs taket.
  • Loftet i et hus fra 40-tallet viser treplankegulv og vegger under taket der en kattvindvegg har blitt fjernet for renovering.
Hvordan så det ut bak masoniten på ytterveggen? Trengs det virkelig noe mer enn overflate?

Der sto 1 meter høye støtteben til takstolene, bak dem bare takkanten, uten noen isolasjon. Derfor valgte jeg å gjøre en enkel isolering etter luftspalten, for å "herme" den gamle løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.